زنده یاد سید حسن موسوی و نیم قرن تلاش برای حفاظت آثار تاریخی در مشهد

زنده یاد سید حسن موسوی پیشکسوت مجموعه‌داری خراسان رضوی  و یکی از بزرگترین کلکسیون‌داران ایران روز جمعه ۲۱ مهر ۱۴۰۲ پس از نیم قرن تلاش برای گردآوری و حفظ آثار تاریخی و مردم‌شناسی، بعد از گذارندن یک دوره بیماری با زندگی بدرود گفت.

محمد پهلوان کارشناس میراث‌فرهنگی در یادداشتی نوشت: زنده یاد موسوی درباره علاقه‌اش به این کار قبلا گفته بود: «پدرم این عشق و علاقه به جمع‌آوری آثار تاریخی و فرهنگی را به من آموخت. او به  جمع‌آوری اسناد و رساله‌های قدیمی علاقه‌مند بود و آن‌ها را گردآوری می‌کرد، همین امر سبب شد تا با مطالعه تاریخ و فرهنگ ایران من هم  هر روز بیشتر دلبسته این تاریخ کهن بشوم و آن‌ها را جمع‌آوری کنم.

من این مجموعه را به امید استفاده عموم مردم و پیوند دادن گذشته با حال و نسل‌های آینده به ویژه جوانان جمع‌آوری کردم و در این راه از جان مایه گذاشتم این آثار می‌تواند زائر و گردشگران را با گذشته‌های دور آشنا کنند و هر یک از آن‌ها شناسنامه ما هستند این عشق و علاقه را به خانواده خودم انتقال دادم و آن ها نیز خیلی زود همراه من شدند  و بسیار به من کمک کردند تا این آثار را گردآوری کنم.»

زنده یاد سید حسن موسوی یکم شهریور ۱۳۱۹ در کدکن از توابع تربت حیدریه خراسان رضوی دیده به جهان گشود و همان‌طور که ذکر شد عشق و علاقه به آثار تاریخی، مردم‌شناسی و فرهنگ عامه را از دوران کودکی از پدرش فرا گرفت و به طور جدی و هدفمند از سال ۱۳۴۴ آغاز به جمع‌آوری کرد.

او پس از اخذ مجوز موسسه فرهنگی کهن‌دیار رسمیت بیشتری به این فعالیت داد و هم اکنون با بیش از نیم قرن تجربه جمع‌آوری این آثار تبدیل به یکی از بزرگترین مجموعه‌داران ایران شده‌ است. در این مجموعه بیش از ۷۰ موضوع به صورت هدفمند و با توجه به  سیر تاریخی و تکامل جمع آوری شدند که می توان به مجموعه اسکناس و سکه، قفل،  روشنایی،  تزئینات منزل،  ظروف، سلاح،  پوشاک،  دستبافته‌ها، وسایل سوارکاری، دخانیات، دوربین عکاسی، رادیو و... اشاره کرد.

پروانه رسمی  بهره‌برداری مجموعه مرحوم موسوی توسط اداره‌کل موزه‌های وزارت میراث‌فرهنگی،  گردشگری و صنایع‌دستی به‌عنوان سیزدهمین مجموعه‌دار خراسان رضوی در سال ۱۳۹۹ صادر شده است.

 بعضی از این آثار در حدود ۵۰ نمایشگاه داخلی و خارجی به نمایش عموم درآمده است.

 اداره‌کل میراث‌فرهنگی،  گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی به پاس قدردانی از این پیشکسوت مجموعه‌داری، نهمین کاشی ماندگار استان را در سال ۱۳۹۹ به او اختصاص دادو بر سردر باغ شاهنامه نصب کرده است چرا که احداث مجموعه فرهنگی و گردشگری باغ شاهنامه نیز یکی دیگر از خدمات ارزنده زنده‌یاد موسوی است که برای عموم در مشهد تاسیس کرده است.

اما آنچه زنده‌یاد سید حسن موسوی را متمایز می‌کند اول اخلاق  و رفتار نیکو و دوم  عشق و علاقه مثال‌زدنی آن مرحوم به شناخت هویت تاریخ و فرهنگ ایران و گردآوری و  حفظ آن بود.

اینجانب به واسطه ارتباط کاری بارها با مرحوم موسوی جلسه و مذاکره داشتم و همواره از نزدیک شاهد عشق و علاقه او به این آثار بودم و اخلاق نیکو و گشاده‌رویی  آن مرحوم را بارها و بارها تجربه کرده‌ام.

موسوی از معدود مجموعه‌دارانی بود که همیشه آثار و اشیای تاریخی فرهنگی را به‌منظور حفظ و نگهداری برای آینده خریداری می‌کرد و قصد فروش نداشت و نمی‌فروخت تا اینکه پس از نیم قرن در راه حفظ و نگهداری آثار تاریخی با زندگی بدرود گفت و بهترین یادگاری‌ها را برای آیندگان به ارث گذاشت و نهایتا در  قطعه نام‌آوران بهشت رضای مشهد آرام گرفت. روحش شاد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402072201407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha