استقبال از بازدیدهای هدفمند کودکان خاص در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از اجرا شدن و استقبال از بازدیدهای هدفمند برای کودکان ناشنوا، بدسرپرست، بی‌سرپرست و اتباع افغانستانی در هفته ملی کودک خبر داد.

به گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط عمومی مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان، آفرین امامی با تشریح برنامه‌های برگزار شده هفته ملی کودک در کاخ گلستان عنوان کرد: در این برنامه‌ها بالغ بر 10 کارگاه برای کودکان برگزار شد که دارای تنوع موضوعی بسیاری بود.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان ادامه داد: در طول هفته ملی کودک، ویژه برنامه‌های کودک به همت دفتر کودک و نوجوان اداره آموزش این مجموعه جهانی تنظیم و اجرا شد و تمام تمرکز بر روی این بود که مخاطب فقط کودکان عادی جامعه نباشد و کودکانی که از نظر اجتماعی و یا به لحاظ جسمی دچار معلولیت‌هایی هستند و یا کودکانی که شرایط خاص دارند به‌مانند کودکان بدسرپرست یا بی سرپرست و یا کودکان کار از این برنامه ها استفاده کنند. همچنین این کودکان در کنار کودکان اتباع افغانستانی با همکاری شهرداری منطقه 12 تهران، خانه کودک ناصرخسرو و انجمن ناشنوایان در کاخ گلستان، از این برنامه‌ها و بازدیدها بهره مند شدند.

او افزود: این کودکان در تمام برنامه‌های هفته ملی کودک در کاخ گلستان شرکت کردند که شامل کارگاه خوشمزه‌ها با پخت شیرینی و نان بدون «فر» برای همیاری کودکان جهت مشارکت در امور خانه و مسئولیت‌پذیری، همچنین کارگاه مداد رنگی همراه با نقاشی و کارگاه چمدان قصه گویی که متمرکز بر روی میراث ملموس و ناملموس بود.

امامی تصریح کرد: همچنین نقاشی هدفمند برای آشنایی با کاخ گلستان، سفالگری با چرخ، آشنایی با میراث ملموس و آشنایی با نقش مایه‌های باستانی و اسلامی که بر روی سفال‌ها است، چاپ بر روی پارچه که یکی از موضوعات مهم است، زیرا در کاخ گلستان با توجه به نسخ خطی در این مجموعه جهانی، بحث چاپ و نسخ خطی بسیار مهم است، در طول این هفته به کودکان آموزش داده شد.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان گفت: براین اساس بازدیدهای هدفمند با برگزاری تورهای کودکانه با همراهی موسسه برزن برگزار شد. همچنین نمایشگاه‌های خوبی در این هفته برگزار شد که مهمترین آن نمایشگاه کودکان زیر سایه بادگیر بود که کارگاه نگارگری نیز با همکاری آموزشگاه دهکده هنر انجام شد.

او عنوان کرد: در روز افتتاح این جشنواره از پرده خاله سوسکه رونمایی شد و نشست تخصصی هنر پرده کشی در حوزه کودک نیز با حضور کارشناسان برگزار و در این جشنواره از ظرفیت‌های هنرمندان فعال در حوزه کودک به منظور تقدیر، تشویق و حمایت بهره گرفته شد.

امامی ادامه داد: تمام این برنامه‌ها همیشه برای کودکان عادی در نظر گرفته می‌شد اما تلاش این بود در این بازه زمانی، ویژه برنامه‌های کودک، برای کودکانی با شرایط خاص اجتماعی و دچار محدودیت‌های جسمی و همچنین کودکان دارای معلولیت و خاص مانند ناشنوایان برگزار شود. ما برای تمام این برنامه‌ها، با حضور مترجم مخصوص برای کودکان ناشنوا و کم شنوا، این امکان را برقرار کردیم تا آنها همانند کودکان عادی از این بازدیدها استفاده کنند.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان بیان کرد: همچنین کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرستی که از منطقه خاوران برای نخستین‌بار به کاخ گلستان آمده بودند، یک بازدید لذت‌بخش را تجربه کردند و حتی عنوان می‌کردند که این بازدید یکی از بهترین روزهای آنها بوده است.

او تصریح کرد: کودکان اتباع افغانستانی نیز به عنوان کودکان دیگر ایرانی حق دارند با فراهم شدن امکانات برای آنها با شرایط مطلوب زندگی کنند. به هر حال تمام این برنامه‌ها در این مجموعه جهانی با این هدف برگزار شد تا یک نگاه ویژه به همه کودکان جامعه صورت پذیرد، چه کودکان عادی و چه کودکان با نیازهای خاص؛ که خوشبختانه این برنامه‌ها بسیار مورد توجه قرار گرفت.

امامی افزود: همچنین یکی از کارهای که در این هفته انجام شد این بود که این کودکان یادگاری‌های را از کاخ گلستان دریافت کردند. از جمله نقاشی‌های که از دیوارها، اشیا و بناهای کاخ گلستان به تصویر کشیده بودند، سفال‌هایی که با دستان کوچک خود ساخته بودند و پیکسل‌های که نماد هفته کودک بود به عنوان یادگاری به آنها اهدا شد تا یک خاطر خوش برای آنها ماندگار بماند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402072301456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha