ترویج فرهنگ حفاظت از میراث‌ فرهنگی تلاش همگانی می‌ طلبد

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان دلگان گفت: برای ترویج فرهنگ حفاظت از میراث‌ فرهنگی تلاش باید همگان تلاش کنند تا شاهد تخریب آثار تاریخی به دلیل عدم آگاهی مردم نباشیم.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌ عمومی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی سیستان و بلوچستان، عیسی مزاری فرد از برگزاری جلسه انجمن میراث‌ فرهنگی در روستای هودیان از توابع بخش مرکزی شهرستان دلگان خبر داد و بیان کرد: این جلسه صبح امروز با حضور بخشدار مرکزی، دهیاران و شوراهای روستاهای افضل‌ آباد، محمدآباد، ده زیر، گووس، ریش‌سفیدان و معتمدان محلی، رئیس پاسگاه و نماینده آموزش‌ و پرورش برگزار شد.

او افزود: دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستاها از مهم‌ترین عوامل اجرایی در حفاظت از آثار تاریخی، محوطه‌ها و بناهای قدیمی محسوب می‌شوند و حفاظت از این آثار بدون یاری و همکاری این افراد و تنها به‌ وسیله پرسنل یگان حفاظت امکان‌ پذیر نیست.

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان دلگان ادامه داد: دهیاران و معلمان آموزش پرورش باید با برگزاری دوره‌های آموزشی در روستا به حفاظت از میراث‌ فرهنگی کمک کنند تا در این زمینه فرهنگ‌ سازی انجام شود.

او در ادامه استفاده از ظرفیت ائمه جمعه و روحانیت مساجد را راهکاری برای ترویج فرهنگ حفاظت از میراث‌ فرهنگی دانست و گفت: روحانیون با تریبونی که در دست دارند می‌توانند در زمینه بالا بردن سطح آگاهی افراد نسبت به میراث‌ فرهنگی تلاش کنند تا شاهد تخریب آثار تاریخی به دلیل عدم آگاهی مردم نباشیم.

مزاری فرد با بیان اینکه روستای هودیان در ۵۵ کیلومتری شمالی شهرستان دلگان قرار دارد، افزود: در این روستا و توابع آن تعداد ۱۲ اثر ثبتی و شناسایی شده از دوره‌ های تاریخی متفاوتی وجود دارد که قدیمی‌ترین آن به هزاره سوم قبل از میلاد بر می‌گردد افزون بر آن در کوه‌های اطراف این روستا غارهایی وجود دارد که جهت ثبت این غارها با کارشناسان مربوطه میراث مکاتبه صورت‌ گرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402072601647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha