بخشی از امنیت غذایی کشور در گیلان تامین می‌شود

استاندار گیلان این استان را مجموعه‌ای از تنوع محصولات مختلف و قطب کشاورزی دانست و افزود: بخشی از امنیت غذایی کشور در استان گیلان تامین می‌شود.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان، اسدالله عباسی روز جمعه 28 مهر 1402 در آیین سنتی شکرانه برداشت انار که در روستای تاریخی انبوه از توابع بخش عمارلو شهرستان رودبار و با همت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی و مردم محلی برگزار شد، بیان کرد: از سطح ۱۰۰ هکتار اراضی کشاورزی روستای انبوه ۴۵ هکتار آن انار و در سایر اراضی گردو، فندق و زیتون تولید و بخشی از امنیت غذایی کشور در استان گیلان تامین می‌شود.

استاندار گیلان اظهار کرد: این روستا با ۲۲۰ خانوار جمعیت علاوه بر تولید انار، گردو، زیتون و ذغال اخته؛ گندم‌زارهای بسیار خوبی دارد که جهاد کشاورزی باید با حمایت از کشاورزان آنها را به تولید گندم تشویق کند.

او عنوان کرد: کشت گندم و جو در این اراضی می تواند به تهیه خوراک هفت هزار راس دام سبک این منطقه کمک کند.

عباسی با اشاره به مشکلات آبیاری که در این منطقه وجود دارد، گفت: لوله‌های مخصوص آبیاری این بخش با پیگیری نماینده شهرستان، تهیه شده و اعتبار مورد نیاز آنها را نیز اختصاص خواهیم داد. دولت در حمایت از بخش کشاورزی اهتمام ویژه دارد و ما از همه این بخش ها حمایت لازم را خواهیم داشت.

استاندار گیلان در مورد درخواست سد خاکی آب بند برای رفع مشکل آبیاری روستای انبوه نیز گفت: منابع طبیعی، آب منطقه ای و جهاد کشاورزی باید نظرات کارشناسی خود را به ما اعلام کنند در این رابطه از نظر تامین اعتبار مشکلی وجود ندارد اما از نظر مطالعه آب و خاک پس از دریافت نظر نهایی این سه دستگاه در مورد احداث این سد خاکی تصمیم‌گیری می‌کنیم.

استاندار گیلان در ادامه این استان را مجموعه‌ای از تنوع محصولات مختلف و قطب کشاورزی دانست و افزود: بخشی از امنیت غذایی کشور از استان گیلان تامین می‌شود و این استان در تولید محصولات دامی، لبنی، مرغ و طیور رتبه های اول تا پنجم دارد.

در این مراسم در باغات انارچینی شده و هم تولید محصولات مختلف از انار و نیز فروش مستقیم انار در محل باغ و روستا انجام می‌شود.

استاندار در طول مسیر به سمت روستای انبوه با اهالی روستاهای بخش جیرنده و عمارلو دیدار و گفت‌وگوی صمیمانه داشت و مسائل آنان را از نزدیک شنید و بررسی کرد و بعد از آن در آخرین روستای استان در حدفاصل گیلان و قزوین به نام "نوده فاراب" در جمع مردم حضور یافته و مسائل آنان را بررسی می‌کند.

جشن شکرانه برداشت انار هر ساله در آخرین جمعه مهرماه با حضور مسئولان و مردم در این روستای انبوه شهرستان رودبار برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402072901786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha