در شب‌موزه هفت‌تپه در پارک ساعی تهران چه گذشت؟

به مناسبت ۵۰ سالگی موزه هفت‌تپه، هفتصد و دومین شب از شب‌های بخارا به گرامی‌داشت این موزه اختصاص داشت و در این راستا نشستی با عنوان «شب‌موزه هفت‌تپه» در پارک ساعی تهران برپا شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، امسال پنجاهمین سالگرد تأسیس موزه هفت‌تپه است؛ موزه‌ای که از زمان کاوش اولیه تا به امروز با وقایع روز تاریخ معاصر ایران گره خورده است. داستان کاوش در محوطه تاریخی هفت‌تپه در خوزستان با طرح‌های توسعه نیشکر آغاز می‌شود که منجر به کشف اتفاقی یک طاق هلالی از یک آرامگاه سلطنتی عیلامی شد.

شروع کاوش‌های علمی توسط هیئت ایرانی به سرپرستی شادروان دکتر عزت‌الله نگهبان، رویارویی با باستان‌شناسان فرانسوی، آموزش نسل ماندگار باستان‌شناسی کشور، ورود باستان‌شناسی ایران به استانداردهای بین‌المللی، اعتماد همه دستگاه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور به دانش، اراده و توان ایرانیان در شکل‌گیری طرح‌های بزرگ، کشیده شدن زبانه‌های جنگ به موزه و حفظ آثار تاریخی سه‌هزار ساله، فقط بخشی از دلایلی است که موزه هفت‌تپه را در اذهان اهالی باستان‌شناسی، میراث‌فرهنگی و علاقه‌مندان به فرهنگ ایران‌زمین، ویژه و منحصر به‌فرد ساخته است.

کاوش‌ها در محوطه و موزه هفت‌تپه، لبریز از الگوهایی است که امروز نیز می‌تواند به کمک فرهنگ‌سازان و مسئولان فرهنگی آمده و مسیر توسعه فرهنگی را هموار سازد.

در نشست شب‌موزه هفت‌تپه، مروری بر درس‌های ماندگار این موزه شد و تجربه‌های دست‌اندرکاران و حافظان این موزه نیز شنیده شد. شب‌موزه هفت‌تپه، شب بیست و هفتم مهرماه ۱۴۰۲ در سالن هنری نقش واقع در خیابان ولی‌عصر، ابتدای پارک ساعی برگزار شد.

در این نشست مهرنوش دباغ، مدیر موزه هفت‌تپه، درمورد اهمیت محوطه هفت‌تپه در شناخت دوره عیلام سخن گفت.

او بیان کرد: تابلت‌های (گل‌نوشته) هفت‌تپه حجم وسیعی از اطلاعات را درمورد شهر کپنک (Kapnak) ارائه می‌کنند که نیاز است هرچه زودتر خوانش شوند.

دباغ گفت: این تابلت‌ها نشان‌دهنده حضور مؤثر زنان در دستگاه اداری عیلامی هستند.

جلال‌الدین رفیع‌فر از دانشجویان دکتر نگهبان در هفت‌تپه نیز از محوطه هفت‌تپه به‌عنوان نخستین دانشگاه باستان‌شناسی نام برد که برای حفظ و تقویت آن هزینه‌های مالی و جاری زیادی شد.

او تصریح کرد: این دانشگاه توانست نسلی از باستان‌شناسان را آموزش دهد.

در ادامه از آن‌جا که اسماعیل یغمایی (باستان‌شناس) به دلیل کسالت نتوانسته بود در برنامه شرکت کند، فاطمه علی‌اصغر ویدیویی از وی تهیه کرده بود که در این ویدئو آقای یغمایی داستان تأسیس موزه هفت‌تپه و وضعیت این موزه در زمان جنگ را تشریح کرد.

جعفر مهرکیان (باستان‌شناس) از دیگر سخنرانان این برنامه نیز به دلیل انجام عمل جراحی نتوانست در برنامه شرکت کند و صدای خود را برای برنامه ارسال کرد. او درمورد موزه‌ها در میانه جنگ صحبت کرد و روایت تلاش‌های خود در راستای نگهداری و حفاظت از آثار موزه هفت‌تپه در زمان جنگ را بیان کرد.

در ادامه ناصر نوروززاده‌چگینی اولین رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی سازمان میراث‌فرهنگی نیز طی سخنرانی خود بر اهمیت موزه هفت‌تپه تأکید کرد و افزود: دلیل اهمیت هفت‌تپه یکی به خاطر بنیان‌گذار آن دکتر عزت‌الله نگهبان است و دیگری آثار ارزشمندی است که از دوره عیلام در خود جای داده است.

عاطفه رشنوئی، مدیر پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه نیز در این نشست، از نقش موزه هفت‌تپه در آموزش از زمان دکتر نگهبان تا به امروز صحبت کرد و در ادامه داستان "شیردال"، اثر معروف موزه هفت‌تپه را روایت کرد.

در پایان حکمت‌الله ملاصالحی استادتمام دانشگاه تهران نیز با ارسال یک فایل صوتی درباب موزه‌های مدرن سخن گفت و تأکید کرد: امروزه موزه‌ها، دستاویز ما برای کنکاش در ریشه‌های هویتی ما هستند.

درخور ذکر است، علی دهباشی، مسئول مجله و شب‌های بخارا به دلیل کسالت در نشست حضور نداشت و مدیریت برنامه را احمد محیط‌طباطبایی رئیس ایکوم ایران بر عهده داشت که باتوجه به تسلط و شناخت کافی از موزه هفت‌تپه و موضوعات مختلف مربوط به آن، نکات مهمی درمورد این موزه را بیان کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402072901808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha