معرفی ۷ نوع خرمای شاخص در نخستین جشنواره خرمای بهبهان

نخستین جشنواره و نمایشگاه تخصصی خرما، فرآوری و صنایع‌ وابسته بهبهان در این شهرستان گشایش یافت.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، نخستین جشنواره خرما شامگاه پنج‌شنبه، ۲۷ مهرماه ۱۴۰۲ باحضور سیدولی‌الله موسوی فرماندار بهبهان، حجت‌الاسلام روحیانی‌پور رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان، فرشین پودنچی رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان، سرهنگ عزیز بیوسه رئیس پلیس راهور، اسماعیل بیوسه رئیس پاسگاه انتظامی شهرستان منصوریه، هادی عبداللهی‌زاده مدیرعامل کارخانه سیمان بهبهان و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهرستان و رؤسای دستگاه‌های اجرایی در محل مزرعه گردشگری تابش واقع در جاده کارخانه سیمان جنب نرگس‌زار گشایش یافت.

علی حداد سرپرست میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و دبیر اجرایی نخستین جشنواره خرما بهبهان در این خصوص اظهار کرد: این جشنواره به معرفی بیش از هفت نوع خرمای شهرستان می‌پردازد و هدف اصلی آن معرفی چند نمونه شاخص خرما است که فقط قابلیت رشد در بهبهان را دارند.

دبیر اجرایی نخستین جشنواره خرما بهبهان افزود: این جشنواره با حضور ۳۵ غرفه از روز پنج‌شنبه آغاز به کار کرد و تا بعدازظهر ۲۹ مهر نیز ادامه خواهد داشت و علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت ۱۷ تا ۲۲ از این نمایشگاه دیدن کنند.

او افزود: در این نمایشگاه علاوه بر عرضه و معرفی خرما و محصولات مختلف آن، صنایع‌دستی تولیدشده متاثر از صنعت خرما و نخیلات نیز به نمایش گذاشته شده است.

سرپرست میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بهبهان با تأکید بر این‌که معرفی چند نمونه شاخص خرما که فقط توانایی رشد در منطقه بهبهان را دارند از مهمترین اهداف برگزاری این نمایشگاه بوده است ادامه داد: در تلاش هستیم تا یک روز را با عنوان جشن برداشت خرمای شهرستان در تقویم به ثبت برسانیم و این جشنواره کمک شایانی به این موضوع خواهد کرد.

او با قدردانی از فرمانداری و  تلاش‌های گروه به‌بانو و مدیر ‌کارخانه سیمان، شورای شهر و شهردار جهادی و مدیریت آبیاری مارون و پالایشگاه خلیج‌فارس و همچنین هلال‌احمر و مزرعه گردشگری تابش در برگزاری نخستین جشنواره خرما  اظهار کرد:  قطعاً برگزارکنندگان این رویداد زحمات زیادی متقبل شدند؛ باوجود این، گردانندگان و متولیان چنین جشنواره‌هایی قطعاً خود مردم هستند.

سیدولی‌اله موسوی فرماندار بهبهان نیز در آیین گشایش نخستین جشنواره خرما شهرستان بر تلاش برای ثبت شدن مناسبت جشنواره خرما در فهرست آثار میراث ناملموس تأکید کرد و با اشاره به پیشنهاد ثبت شدن مناسبت جشنواره خرمای بهبهان در تقویم سال گفت: انتظار داریم سازمان‌های مردم‌نهاد با همکاری دستگاه‌ها در سال آینده این جشنواره را در سطح ملی، برگزار و برای سال‌های بعد در جهت برگزاری این رویداد در سطح بین‌المللی، برنامه‌ریزی و تلاش کنند.

فرماندار بهبهان گفت: خرما که موضوع این جشنواره است فقط یک ثمر و نتیجه است و باید موضوع فرهنگی آن مطرح شود. هرگاه نام خرما مطرح می‌شود کام‌ها شیرین می‌شود و هرگاه نام نخل به میان می‌آید زیبایی و سایه‌ساری و فعالیت اقتصادی به خاطر انسان متبادر می‌شود؛ چون بی‌شک این نخل حامل فرهنگی است و ما باید به دنبال احیای این فرهنگ باشیم.

او ادامه داد: درخت نخل جزو مخلوقات با اصالت است و نخل‌های بی‌سر برجامانده از دوران دفاع‌مقدس حرف و پیام برای گفتن دارند. درست است که سر ندارند ولی راست‌قامت هستند و این حامل پیام ریشه‌دار بودن و استقامت است.

موسوی افزود: نخل هیچ نوع هدررفت و دورریزی ندارد و همه اجزای آن مفید و مثمرثمر است و نباید به نتیجه که خرما هست بسنده کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1402072901810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha