بازدید گروه متخصصان پژوهشگاه از تپه سیلک و آتشکده ویگل

بازدید گروه متخصصان پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری به منظور بررسی و یافتن راه حل برای حفاظت از محوطه تازه کاوش شده تپه سیلک و بقایای بنای آتشکده ویگل که پیش‌تر هنگام کاوش باستان‌شناسی کشف شده بود به انجام رسید.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، این بازدید با حضور ذات‌الله نیکزاد معاون پژوهشی پژوهشگاه، جبرئیل نوکنده رئیس‌کل موزه ملی ایران و جمعی از متخصصان پژوهشکده‌های ابنیه و بافت‌های تاریخی-فرهنگی، حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی و باستان‌شناسی انجام شد.

ذات‌الله نیکزاد معاون پژوهشی پژوهشگاه در حاشیه این بازدید  گفت: در کاوش اخیر تپه سیلک که با همکاری مشترک پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و دانشگاه کاشان انجام شده، آثار معماری خشتی جدیدی همراه با تأسیسات مربوط به آب و فاضلاب و کارگاه‌ها آشکار شده که نیازمند پوشش‌های مرمتی وحفاظتی است.

او با بیان اینکه، آتشکده ویگل در میان محوطه وسیع تاریخی در شهرستان آران و بیدگل، شامل قلعه‌ها و استحکامات دفاعی و بخش‌های مسکونی قرار گرفته است، تصریح کرد: این بنا بقایای بنایی خشتی با فضای مرکزی، تالارهای پیرامونی و آثار گچ‌بری بی‌مانندی است که کارکرد مذهبی (محل عبادت زرتشتیان) داشته‌اند.

معاون پژوهشی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: سازه، اندودها و آرایه‌های آتشکده در معرض خطر است و باید به صورت اصولی و علمی مرمت شود و هم‌چنین نیاز به پوشش دائمی برای در امان ماندن از باد و بارش دارد.

او ابراز امیدواری کرد: پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری،در آینده نزدیک با انجام مشاوره علمی و طرح مطالعات سازنده به شناخت وحفاظت بیشتر این آثار یاری رساند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402072901826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha