فصل دوم بررسی و شناسایی کافرکلی­‌های آمل

دومین فصل بررسی و شناسایی فضاهای دست­کند شهرستان آمل که به‌­نام کافرکلی شناخته می­‌شوند با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری به انجام رسید و طی آن 19 اثر شناسایی و بررسی شد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، میثم فلاح سرپرست فصل دوم بررسی و شناسایی کافرکلی‌های شهرستان آمل با اعلام این خبر گفت: مهمترین هدف از این فصل، ادامه­ بررسی و شناسایی روشمند مناطق دیگری از دره­ هراز است که این نوع آثار در آنها پراکنده‌اند.

او با بیان‌اینکه در این فصل از پژوهش میدانی، 19 اثر (به صورت مجموعه یا منفرد) شناسایی و بررسی شد، تصریح‌ کرد: از این تعداد آثار، 5 گور سنگی است که بر روی سنگ­‌های منفرد و حجیمی کنده شده‌­اند.

 این باستان‌شناس افزود: این گورها از لحاظ ظاهری، تکنیک ساخت، فرم و پلان بسیار شبیه به نمونه­‌های موجود در فارس و جنوب ایران از جمله گور سنگی اقلید فارس به نام حوض دختر گبر و گور سنگی تپه کوهسار اهواز است. 

سرپرست هیأت باستان‌شناسی با اشاره به اینکه همچنین، شماری فضاهای دست­کند کوهستانی شناسایی شد که در بین مردم به نام پَل (pal) شهرت دارند، تصریح‌ کرد: این فضاها دارای عمق میانگین 30 تا 50 متر و ارتفاع 5 متر هستند، و به گونه‌ای در دل کوه ایجاد می­‌شده‌­اند که قابلیت نگهداری 20 تا 30 اسب یا قاطر برای باراندازی را داشته‌اند، احتمالاً این موارد از نخستین نمونه­‌های شناسایی­ شده در کوه‌­های البرز در مازندران به شمار می­‌رود.

فلاح با اشاره به کشف گونه‌های متنوعی از کافرکلی‌ها در فصل دوم این بررسی، یکی دیگر از کشفیات مهم در این برنامه­ پژوهشی را شناسایی نمونه­‌های جدیدی از نقوش کنده­ دیواری دانست و گفت: تقریباً بیش از 200 نقش با نقش­‌مایه­‌های جانوری (اسب، گاو، کل، کبک، قرقاول و ...)، انسانی (در حال مبارزه بصورت پیاده و سواره نظام)، طبیعت (نقشی احتمالی از قله دماوند)، اسلیمی و هندسی، پوشاک، ابزار و ادوات جنگی (شمشیر، سپر، کمان، تیر و ...) و سازه‌هایی همچون برج دیدبانی یا بقایای قلعه شناسایی و مستندنگاری شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402072901834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha