راسته بازار بهبهان خوزستان مرمت می‌شود

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بهبهان از تخصیص ۱۶۰ میلیون تومان اعتبار برای مرمت راسته بازار این شهرستان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، علی حداد اظهار کرد: اعتبار مرمت این بنای تاریخی از محل اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خوزستان تخصیص یافت.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بهبهان خاطرنشان کرد: براساس طرح مطالعاتی تدوین‌ شده ۱۰ تا ۱۵ متر از راسته بازار مرمت خواهد شد.

او با تأکید بر این‌که از اولویت‌های اداره میراث‌فرهنگی بهبهان حفاظت و نگهداری هرچه بیش‌تر از این بازار تاریخی است، گفت: پیش از این، یکی از دو کتیبه راسته بازار نیز به صورت کامل مرمت شد.

راسته بازار مربوط به دوره پهلوی دوم است و در بهبهان، خیابان عدالت، بین مراحل و جوانمردی واقع شده و ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۳۷۶۹ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

این بازار، قدیمی‌ترین بازار شهر بهبهان بوده که در زمان گذشته مرکز ثقل تجاری شهر بهبهان و حومه آن بوده است. این مجموعه که متعلق به دوره‌ قاجار است دارای چندین راسته بوده که حرفه‌های مختلف در راسته‌های مخصوص به خود فعالیت داشتند.

در حال حاضر تنها یک راسته از آن باقی‌مانده که روی دیوار آن دو کتیبه قرار دارد. مصالح به کار رفته در ساخت ابزار سنگ و گچ است و از ویژگی‌های آن می‌توان به سقف گنبدی حجره‌ها و کاربرد طاق و تویزه در پوشش سقف راسته اشاره کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402080100046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha