بازار موسمی گل زعفران در تربت‌حیدریه افتتاح شد

مدیر بازار گل زعفران تربت‌حیدریه در آیین آغاز به کار این بازار موسمی گفت: بازار گل به مساحت هشت هزار مترمربع و به مدت ۵۵ روز (تا پایان فصل برداشت زعفران) دایر است.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، حسین ارجمندی با اعلام این خبر افزود: بازار گل زعفران تربت‌حیدریه، بزرگ‌ترین بازار گل زعفران جهان است و به اعتبار این بازار و به خصوص کیفیت بالای زعفران منطقه تربت‌حیدریه شامل سه شهرستان تربت‌حیدریه زاوه و مه‌ولات، همه ساله شاهد ورود گل زعفران از دیگر نقاط استان خراسان رضوی برای عرضه در این بازار و فروش آن به نام گل زعفران این خطه هستیم.

مدیر بازار گل زعفران تربت‌حیدریه اظهار کرد: با توجه به آغاز فصل برداشت، روزانه نزدیک به یک تُن «گل تَر» وارد چرخه مبادله در این بازار می‌شود و هر چه به پایان آبان ماه جاری نزدیک می‌شویم این رقم بیشتر نیز خواهد شد.

مدیر بازار زعفران تربت‌حیدریه گفت: برای تجهیز و آماده سازی بازار شهرداری دو میلیارد ریال هزینه شده است و برای رفاه حال مراجعان نصب و راه‌اندازی دوربین‌های مداربسته، نصب شیر آب، استقرار یک دستگاه خوپرداز (ATM) خودرویی، استقرار نیروی انتظامی و راهور، پایش و نظارت بر مسایل بهداشتی و دیگر خدمات مورد نیاز انجام شده است.

ارجمندی افزود: یکی از دغدغه‌های غرفه‌داران وجود بازارهای حاشیه ای در اطراف شهر است که گل زعفران بدون هیچ نظارتی در آنها خرید و فروش می‌ شود و شایسته است مسوولان دست اندرکار حوزه نظارت به این موضوع نگاه ویژه‌ای کنند.

هم‌چنین علی محمدی رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت حیدریه گفت: هم‌زمان با آغاز برداشت زعفران در منطقه تربت حیدریه و زاوه که از اواخر مهرماه آغاز و تا اوایل آذرماه ادامه دارد، تورهای گردشگری داخلی و خارجی در قالب تورهای گردشگری تفریحی، علمی پژوهشی یا تجاری از مزارع زعفران این منطقه بازدید می‌کنند.

او افزود: گردشگران علاوه بر بازدید از مزارع زعفران و مراحل جمع‌آوری و فرآوری گل‌ها، از موزه زعفران، بزرگ‌ترین بازار گل کشور، پژوهشکده زعفران، مراحل فرآوری زعفران، شرکت‌های زعفرانی، با دمنوش‌ها و غذاهای زعفرانی پذیرایی می‌شوند.

بازار گل زعفران هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۲۱ دایر است و برداشت زعفران به ترتیب در سه اقلیم سرد (رُخ)، معتدل (مرکزی و زاوه) و گرم (مه‌ولات) از ۱۵ مهر آغاز می شود و تا اواخر آبان ادامه دارد.

بر اساس داده‌های آماری سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی از مجموع ۱۲۰ هزار هکتار زمینهای زیر کشت زعفران کشور، ۹۱ هزار هکتار یعنی ۷۶ درصد به خراسان رضوی اختصاص دارد و همچنین از مجموع ۹۱ هزار هکتار اراضی زیرکشت زعفران این استان، هشت هزار و ۸۰۰ هکتار آن را زمینهای شهرستان تربت‌حیدریه تشکیل می دهد.

بیش از ۳۰ هزار هکتار مزارع زعفران در منطقه تربت‌حیدریه وجود دارد و به عبارت دیگر چیزی بیش از ۳۴ درصد از سطح زیرکشت زعفران خراسان رضوی در تربت‌حیدریه قرار دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402080200108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha