کشف چرم نوشته‌های دوره ساسانی در غار زل دلیجان استان مرکزی

معاون میراث‌فرهنگی استان مرکزی از کشف چرم نوشته‌های دوره ساسانی به خط پهلوی ساسانی در غار زل شهرستان دلیجان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، حسین محمودی از آغاز فصل اول کاوش باستان‌شناسی غار زل دلیجان خبر داد و گفت:  در این غار تاریخی آثاری از چرم نوشته‌های دوره ساسانی به خط پهلوی ساسانی به دست آمده است. 

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی افزود: بر اساس نتایج بررسی‌ها و کاوش‌های انجام شده، این غار نقش پناهگاه و نگهداری اشیای با ارزش را در اوایل ورود اسلام به ایران را داشته و برخی از آثار دوره ساسانی در این غار نگهداری می‌شده است. 

او تصریح کرد: غارها یکی از مکان‌های استقراری انسان در طول تاریخ محسوب می‌شوند. این گونه عارضه‌های طبیعی که در طول تاریخ به نوعی مورد استفاده و یا استقرار انسان بوده‌اند غارهای تاریخی محسوب می‌شوند. 

محمودی با اشاره به اینکه غار تاریخی زل در شهرستان دلیجان از جمله غارهای تاریخی استان است، گفت: این غار در حال حاضر توسط محمدرضا نعمتی از اعضای هیأت علمی پزوهشکده باستان‌شناسی وزارت میراث‌فرهنگی در دست کاوش قرار دارد. 

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی اظهار کرد: در این غار تاریخی بقایای یک استخر مصنوعی و دست ساخته بشر به دست آمده که به منظور  ذخیره و بهره برداری آب ایجاد شده است. 

او ادامه داد: خشت‌های خام و داده‌های سفالی تکه‌های پارچه و چرم نوشته دوره ساسانی  از جمله آثار به دست آمده در این فصل کاوش غار زل است که در دست بررسی و مطالعه قرار دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402080300114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha