گمانه‌زنی برای تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه قادرآباد مشهد

سرپرست هیئت باستان­‌شناسی کاوش تپه­ قادرآباد مشهد از گمانه‌­زنی به­‌منظور تعیین حدود عرصه و حریم این محوطه خبر داد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، محمد صادق داوری با اعلام این خبر گفت: این برنامه­ میدانی با پشتیبانی مالی اداره ­کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان رضوی و با مجوز پژوهشگاه انجام شد.

این باستان‌شناس افزود: متأسفانه این تپه­ باستانی طی دهه‌­های اخیر متحمل آسیب­‌های زیادی بر اثر خاکبرداری­‌های غیرمجاز شده و وسعت کنونی آن (عرصه­ ظاهری‌­اش) کمتر از 1000 متر مربع است.

او اظهار کرد: بر اساس بررسی مواد سطحی، توالی استقراری در این تپه متعلق به دوره­ نوسنگی تا عصر مفرغ است که بدین ترتیب یکی از کهن­‌ترین استقرارهای انسانی حوضه­ رودخانه­ کَشَف رود (دشت مشهد) به‌­شمار می‌­رود.

سرپرست هیئت باستان‌شناسی با اشاره به اینکه آگاهی‌­های بسیار کمی از دوره­ نوسنگی استان خراسان رضوی در دست است، تصریح‌ کرد: امید می­‌رود که پس از انجام برنامه­ تعیین عرصه و حریم این محوطه، پژوهش­‌های جامع‌­تر باستان­‌شناسی در آن ادامه یابد.

داوری در پایان گفت: برنامه­ تعیین عرصه و حریم این محوطه باستانی با مشارکت تعدادی از باستان­‌شناسان استان و دانشجویان باستان‌­شناسی انجام شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402080700331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha