جشنواره ملی میراث فرهنگی، نوع نگاه مردم به این ثروت فرهنگی را تغییر می‌دهد/ توجه به استعدادهای جوان

یکی از برگزیدگان نخستین جشنواره ملی میراث فرهنگی گفت: این جشنواره تاثیر بسیاری در تغییر نگاه مردم نسبت به جریان میراث فرهنگی در کشور دارد؛ به گونه ای که می تواند آن ها را نسبت به حفظ این سرمایه ترغیب کند. به عبارتی دیگر باید بتوانیم در این حوزه به مناسبت های مختلف و با برنامه ریزی های مناسب و اصولی در این حوزه ذهن مردم را نسبت به این میراث چند هزارساله حساس کنیم.

سیدمسعود صفوی، تهیه کننده شکرستان و برنده بخش تندیس پویانمایی «شکرستان» نخستین جشنواره ملی میراث فرهنگی در گفت‌وگو با میراث آریا با اشاره به تاثیر برگزاری جشنواره ملی میراث فرهنگی بر افزایش مشارکت مردم بر حفاظت این میراث ارزشمند بیان کرد: با توجه به اینکه ایران، کشور عظیم و غنی ای از لحاظ تاریخ، فرهنگ و ... است و از سنت ها و آداب و رسوم و میراث فرهنگی ارزشمندی برخوردار است، بنابراین فرهنگ ها و حکومت های مختلفی را در تمام این سال ها به خود دیده ایم و تمامی این تفاوت های فرهنگی در قالبی یکپارچه در طول چندین هزار سال به نام ایران جاگیر شده است. به تبع این فرهنگ های غنی تاریخی، میراث فرهنگی ارزشمندی تحت عنوان سرمایه فرهنگی برای کشور باقی مانده است. این میراث ملی، دارای سابقه فرهنگی و تاریخی غنی و طولانی است و باید مورد حمایت و پشتیبانی هرچه بیشتر نهادهای مربوطه قرار بگیرد و از این میراث چندین هزارساله حفاظت کند.

وی افزود: یکی از راهکارهای این امر نیز برگزاری چنین جشنواره ای است تا ضمن معرفی این میراث غنی و پربار، شرایط را برای مشارکت حداکثری مردم در حفاظت از این سرمایه ها جذب کرد. پرداخت به اهمیت این جریان می تواند از سوی رسانه های مختلف باشد؛ یکی از اصلی ترین رسانه هایی که می تواند توجه به این جریان را در جامعه و میان مردم تاثیرگذار کند، رسانه هایی چون سینما، تلویزیون، انیمیشن و ... است که معمولا در قالب جشنواره های مهم و موثر در این حوزه انجام می شود.

صفوی همچنین ادامه داد: این اقدام معمولا به این دلیل در جشنواره ها انجام می شود که استعدادهای جدید در حوزه های مختلف که مدنظر ما حوزه میراث فرهنگی است، حضور پیدا می کنند، اینکه نگاه جدیدی را به جریان میراث فرهنگی در کشور به نمایش می گذارد. این نگاه جدید ابعاد تازه ای را هم نسبت به این حوزه جلو روی مردم و حتی مسئولان قرار می دهد. در دوره نخست این جشنواره که شرکت کردم، متوجه شدم که هم هیات انتخاب، داروان و شرکت کنندگان از زاویه دید تازه ای به این جریان نگاه کرده بودند.

برنده بخش تندیس پویانمایی «شکرستان» توضیح داد: این جشنواره تاثیر بسیاری در تغییر نگاه مردم نسبت به جریان میراث فرهنگی در کشور دارد؛ به گونه ای که می تواند آن ها را نسبت به حفظ این سرمایه ترغیب کند. به عبارتی دیگر باید بتوانیم در این حوزه به مناسبت های مختلف و با برنامه ریزی های مناسب و اصولی در این حوزه ذهن مردم را نسبت به این میراث چند هزارساله حساس کنیم. به طور مثال در اصفهان هر روز صبح از داخل میدان نقش جهان سرکار می روم، اما این میراث برای من عادی شده است، اما وقتی در این رویدادها یک اثر خوب و مثبتی از زاویه دید دوربین یک نفر به طور خاص تماشا می کنم، توجهم به این فضای آشنا جلب شده و می توانم با زاویه دید تازه ای به میراثی که سال ها برایم عادی شده بود، نگاه کنم.

به گفته وی، چنین نگاه هایی موجب می شود توجه قالب مردم نسبت به میراث فرهنگی کشور که در هر شهر و استان برایشان عادی شده بود، جلب شود. ما هر روز در این میراث زندگی می کنیم و این جشنواره ها می تواند قاب جدیدی از این ثروت های فرهنگی را پیش رو ما قرار بدهد.

صفوی با اشاره به تاثیرگذاری برگزاری جشنواره ملی میراث هر ساله در یک استان خاص عنوان کرد: قطعا این ایده، ایده خوبی است چراکه تاریخ چند هزار ساله کشور موجب شده تا گوشه گوشه این خاک برای خودش میراثی داشته باشد، بنابراین وقتی این جشنواره در هر دوره در یکی از استان های کشور برگزار می شود، همه پکیج میراث فرهنگی کشور برای مردم مرور خواهد شد؛ چراکه بسیاری از مردم از این سرمایه ها بی اطلاع هستند و با این اقدام به این جریان توجه خواهند کرد.

برنده بخش تندیس پویانمایی «شکرستان» با بیان اینکه نحوه اطلاع رسانی و تبلیغات رویداد نیز به خوبی انجام شد و در مسیر آگاهی مردم نسبت به این جریان نقش خود را به خوبی ایفا کرد، عنوان کرد: نوع حضور مردم نیز در این جشنواره بسیار خوب بود و از همه قشری و همه سن و سالی در این رویداد حضور داشتند که نشان از مشارکت حداکثری مردم می دهد.

وی در پایان گفت: پیشنهاد من این است که یکی از بخش های جشنواره، پیداکردن استعدادهای جوان و خلاق و حمایت و پشتیبانی از حضور آن ها برای تولید محتواهای خاص در این حوزه برای دیگر دوره ها باشد.  

انتهای پیام/

کد خبر 1402080800374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha