مردم اگر مدل زیبایی ببینند خودشان از این مدل در معماری استفاده می‌کنند/گاهی به حدی درگیر مجوزها می‌شویم که فرصت فکر کردن به زیبایی را نداریم

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در جمع تعدادی از معماران که در قالب سه‌شنبه‌های میراث‌فرهنگی و «چهارمین نشست میراث‌فرهنگی، گذشته، حال و آینده» برگزار شد، گفت: مردم گاهی به حدی درگیر مسائلی مثل مجوز می‌شوند که فرصت فکر کردن به زیبایی را ندارند.

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، مهندس سید عزت‌الله ضرغامی امروز سه‌شنبه 9 آبان 1402 در این نشست که در محل دفتر معاون میراث‌فرهنگی این وزارتخانه و با حضور جمعی از معماران برگزار شد، با اشاره به برگزاری جلسه قبلی با معماران در سه‌شنبه هفته گذشته، اظهار کرد: در جلسه گذشته خدمت تعدادی از بزرگان این حوزه بودیم و در این جلسه نیز در محضر افرادی هستیم که جزو افراد تاثیرگذار در حوزه معماری هستند.

وزیر میراث‌فرهنگی با اشاره به رابطه میراث‌فرهنگی و معماری اظهار کرد: معماری نسبت وسیع و جدی با میراث‌فرهنگی دارد. با وجود این که انقلاب‌اسلامی یک رویداد بزرگ و تاثیرگذار بود، اما در معماری نتوانست آن طور که باید و شاید خود را نشان دهد و در حال حاضر وضعیت مطلوبی در معماری نداریم.

او اضافه کرد: این جلسات برای ارائه راهکارهای عملی در حوزه معماری است و صحبت‌های کارشناسی شما در این حلقه صمیمی و صریح می‌تواند تاثیرات زیادی را داشته باشد.

او ادامه داد: من پیشنهاد می‌کنم یک دبیرخانه فعال در معاونت میراث‌فرهنگی تشکیل شود و وظایفی که در مصوبه شورای انقلاب‌فرهنگی آمده است را پیگیری کند.

مهندس ضرغامی با اشاره به احداث بناهای تاریخی ماندگار و زیبا در طول قرون گذشته افزود: یک زمانی دانشگاه‌های معماری در طول تاریخ وجود نداشتند، اما شاهد احداث بناهای ماندگار هستیم. اکنون اما شاهد این هستیم که جلوی چشم این همه آدم تحصیل کرده معماری ما دارد نابود می‌شود. باید ببینیم عیب کار کجاست؟

او اضافه کرد: باید به فرهنگ و هویت جامعه توجه کنیم تا از دل آن معماری که مد نظر ماست بیرون بیاید. اگر فردی زیبایی ببینید خودش تمایل پیدا می‌کند که از این مدل زیبا در معماری استفاده کند. با این حال مردم در ساخت بنا گاهی به حدی درگیر مسائلی مثل مجوز می‌شوند که فرصت فکر کردن به زیبایی را ندارند. از این رو باید برای مردم محرک و مشوق ایجاد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402080900464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha