طرح مدیریت مقصد و بازدید در پایگاه چغازنبیل خوزستان تهیه شد

مدیر پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه با اشاره به تهیه طرحی به نام مدیریت مقصد و بازدید در پایگاه چغازنبیل گفت: در این طرح همه نقاط با قابلیت سرمایه‌گذاری و ورود بخش خصوصی و دولتی شناسایی شده است.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، عاطفه رشنویی با بیان این‌که طرح پیش‌گفته درحال ارزیابی است و با طی کردن مراتب اداری به عنوان یک طرح بالادستی به مجموعه پایگاه چغازنبیل کمک می‌کند، تصریح کرد: مسیرهای دسترسی و زیرساخت‌های موردنیاز براساس طرح مصوب اصلاح می‌شود.

مدیر پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه ادامه داد: این موضوع به هم‌افزایی دستگاه‌های مرتبط با گردشگری در سطح استان نیاز دارد که امید است با تشکیل قرارگاه گردشگری به دستور استاندار محقق شود.

او اضافه کرد: هم‌افزایی میان مسئولان استانی برای ارتقای زیرساخت‌های گردشگری ضروری است تا به سمت توسعه پایدار گردشگری و اقتصادی حرکت کنیم.

رشنویی با اشاره به ثبت چغازنبیل در فهرست آثار جهانی گفت: این اثر تاریخی به دلیل فاکتورهای تاریخی و طبیعی پیرامون مانند میراث‌جهانی شوش و شوشتر یا حتی رودخانه دز، میراث‌صنعتی، کشاورزی و مردم‌شناسی، به عنوان عنصری در دعوت گردشگر خاص نقش دارد.

او افزود: نخستین گام تعهدات میراث‌جهانی، حفاظت، نگهداری و انتقال آن به نسل‌های آینده بدون دخل و تصرف است که این موضوع به بهترین نحو در چغازنبیل محقق شده است.

مدیر پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه با اشاره به معرفی چغازنبیل به عنوان یک مقصد سفر در دنیا به عنوان وجهه دوم میراث جهانی اشاره کرد و گفت: تحقق این موضوع مستلزم فراهم کردن زیرساخت‌هاست و باید به معیارهای جهانی دست پیدا کنیم.

او توضیح داد: تفسیر و ارائه به‌روز در سایت چغازنبیل یا موزه هفت‌تپه از راه فضای مجازی، صدا و سیما و بیلبوردهای تبلیغاتی از جمله اقداماتی است که ظرفیت‌ها و ارزش‌های جهانی برجسته و روش‌های بازدید از چغازنبیل را برای مردم به اشتراک می‌گذارد.

رشنویی با تأکید بر این‌که اولویت کاربر حفاظت مستمر از مجموعه چغازنبیل است ادامه داد: با همکاری بین دستگاهی چالش‌های حوزه حفاظت در حال رفع، اقدام و انجام است.

او تصریح کرد: میراث‌فرهنگی برای فراهم کردن همه زیرساخت‌های گردشگری مورد نیاز چغازنبیل در مسیر دسترسی، از جمله اقامتگاه و خدمات رفاهی، نیاز به فعالیت بین‌بخشی و سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی دارد.

مدیر پایگاه چغازنبیل وهفت‌تپه ادامه داد: چغازنبیل به علت نزدیکی به بیشه دز، به عنوان یک منطقه حفاظت‌شده، مقصد گردشگران میراث‌طبیعی و پرنده‌نگر محسوب می‌شود و با ایجاد رابطه گردشگری تاریخی و طبیعی سبب بازدید بیشتر مسافران خواهد شد.

او یادآور شد: در شش ماه نخست سال جاری، ۲۴ هزار نفر از چغازنبیل نخستین اثر باستانی ثبت‌جهانی شده ایران بازدید کردند.

زیگورات چغازنبیل نخستین اثر باستانی ثبت جهانی شده ایران است که در فاصله ۴۰ کیلومتری جنوب‌شرقی شوش و ۲۰ کیلومتری هفت‌تپه در شمال خوزستان واقع شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402081000493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha