ثبت جهانی ماسوله افتخاری ملی در پی دارد

مدیرکل امور پایگاه‌های میراث ملی و جهانی میراث‌فرهنگی مطرح کرد: ثبت جهانی ماسوله یک پروژه ملی محسوب می‌شود و به ثمر نشستن این موضوع یک موفقیت ملی محسوب خواهد شد.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان، رضا سامه روز چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲ در نشست تخصصی هم اندیشی مدیران پایگاه‌های میراث جهانی و ملی در شهر تاریخی ماسوله گفت: بر اساس موضوع گفته شده، در فرآیند ثبت جهانی این شهر تاریخی باید از همه تجارب ملی فکری و عملیاتی بهره‌مند شد. 
او اظهار کرد: در پروسه ارزیابی هر ثبت جهانی، باید فعالیت های عملیاتی میدانی و لجستیکی شکل گیرد. 
مدیرکل امور پایگاه‌های میراث ملی و جهانی تاکید کرد: هر ثبت جهانی یک پروژه ملی محسوب می‌شود و افتخاری ملی در پی دارد. 
سامه در خصوص سومین نشست شورای هماهنگی امور پایگاه‌های میراث ملی و جهانی که در ماسوله برگزار شده است، گفت: این شورا بر اساس نظام نامه‌ای که سال گذشته تهیه شد شکل گرفت و قرار شد هر فصل در یک استان برگزار شود. 
او با بیان اینکه ۱۵۳ پایگاه میراث فرهنگی در کشور فعال است، تصریح کرد: نشست نخست در بم، دومین نشست در سلطانیه زنجان و نشست پائیزه در شهر تاریخی ماسوله برنامه ریزی شده است. 
ماسوله با قدمتی حدود یک‌هزار سال در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن، سال ۱۳۵۴ با شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. 
شهرک تاریخی ماسوله در سال ۲۰۰۷ در میراث تاریخی یونسکو به طور موقت ثبت شد تا مسیر هرگونه تغییر و آسیب به آن بسته شود. در گذر سال‌ها این شهر رفت و آمد مدیران، کارشناسان بین‌المللی، ملی و استانی بسیاری را به خود دید که بررسی‌ها و گزارش‌های متعددی را از این قطعه تاریخی به همراه داشت.

انتهای پیام/

کد خبر 1402081000514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha