بازدید وزیر میراث‌فرهنگی از زرین‌غار

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در جریان سفر به استان زنجان از زرین‌غار بازدید کرد.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان؛ سید عزت‌اله ضرغامی در جریان سفر به استان زنجان از زرین‌غار بازدید کرد.

گفتنی است غار آهکی زرین یکی از زیباترین غارهای کشف شده استان زنجان است که در ضلع غربی جاده ترانزیت زنجان – همدان و در ۳۵ کیلومتری شهرستان خدابنده مشرف به روستای قیاس کندی و در طول محور غارهای علیصدر و کتله خور قرار گرفته است.

مردمان بومی و جوامع محلی این منطقه کمک شایانی به کشف و ثبت این اثر خارق العاده تاریخی کرده‌اند. این غار در اسفندماه سال ۱۳۸۴ بعد از زلزله منطقه فوق توسط مردم شناسایی و به کارشناسان اداره میراث‌فرهنگی شهرستان گزارش شد.

قسمت‌های ورودی این غار کاملاً خشک است که بعد از رسیدن به قسمتهای پایین‌تر با چشمه‌هایی مواجه می‌شویم که این چشمه‌ها رابط بین طبقه فوقانی و تحتانی غار هستند. آبی بسیار سرد و قابل شرب با عمق‌های متفاوت ۱ تا ۴۰ متر در آن وجود دارد. هوا در داخل غار جریان دارد و با طی مسافت طولانی تنفس مشکل نمی‌شود. این غار دارای چندین طبقه است که دو طبقه آن شناسایی شده و دارای تونل‌های فرعی و استالاکتیتها و استالاگمیتها و ستونهای بسیار درگذرگاه‌های اصلی و قندیلهای مخروطی آویزان از سقفها است که بر اثر داشتن ناخالصی رنگهای متنوعی به خود گرفته‌اند و آنهایی که ترکیباتی به همراه نداشته‌اند به صورت بلورهای شیشه‌ای بسیار شفاف خوشه‌ای و درختی دیده می‌شوند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402081200623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha