اتمام مرحله نخست پروژه حفاظت و مرمت نقش برجسته چشمه علی

مدیر پایگاه ملی ری گفت: مرحله نخست پروژه حفاظت و مرمت نقش برجسته چشمه علی با اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیون تومان به پایان رسید.

به گزارش میراث آریا، قدیر افروند مدیر پایگاه ملی ری گفت: مرحله نخست پروژه حفاظت و مرمت نقش برجسته چشمه علی در مجموع با اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیون تومان (دو قرار داد جداگانه مستندنگاری و آزمایشات و حفاظت و مرمت) از محل مانده اعتبارات سال گذشته پایگاه ملی ری به پایان رسید. 
او افزود: به نظر برخی از متخصصان مرمت آثار تاریخی نقش برجسته قاجاری چشمه علی از جمله سنگ نگاره‌هایی بود که در مقایسه با آثار مشابه یکی از بدترین شرایط را داشت و بویژه اینکه تخریب‌ها و صدمات وارده بر آن از نوع آسیب‌های فیزیکی و ناشی از عامل انسانی مانند پرتاب ترقه، سنگ و شیء مخرب، روشن کردن شمع و نفوذ مواد شیمیایی و انواع چربی در سطح نقش برجسته و … بود.
افروند تصریح کرد: البته عوامل طبیعی و از جمله آسیب‌پذیری نوع سنگ صخره چشمه علی و عوامل جوی مانند آلودگی‌های هوا و نزولات جوی و. . . نیز سهم قابل توجهی بر تخریب‌های آن داشته است. در این پروژه که در بخش اول آن مطالعات شناخت و اقدامات آزمایشگاهی و مستدنگاری و بخش دوم نیز حفاظت و مرمت سنگ نگاره انجام شده است، البته برنامه و هدف این بود که در کوتاه مدت این وضعیت نامناسب به سمت نجات و بهبود آن تغییر پیدا کند. 
مدیر پایگاه ملی ری گفت: این رویکرد پایگاه ملی را بر آن داشت که از دانش و تجارب  دو بخش یکی پژوهشگاه و پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی و دیگری متخصصان مرمت سنگ پایگاه جهانی تخت جمشید و متخصصان آزاد استفاده کند. در این مرحله ابتدا مستندنگاری دقیق با جزئیات لازم انجام شد و سپس با رسوب‌زدایی و پاکسازی آلودگی‌های سطحی و بصری زمینه برای اقدامات حفاظتی و مرمتی مانند تثبیت مواضع و همچنین پرکردن شکاف‌ها و درزهای موجود با به روزترین روش‌ها و مواد برگشت‌پذیر انجام شد.
او ادامه داد: در این فرایند چندین جلسه با حضور متخصصان مرمت سنگ تشکیل شد و کارشناسان پژوهشگاه میراث فرهنگی نیز مکرر از روند پروژه بازدید  داشتند. 
با توجه به محدودیت اعتبار در این فاز بخشی از اقدامات ضروری و اولویت دار حفاظتی و مرمتی انجام شده است و به مجرد تخصیص اعتبارات سال ۱۴۰۲ فاز بعدی و تکمیلی آن اجرا خواهد شد و در نظر داریم در آینده دسترسی‌ها به نقش برجسته را هم تعریف و تحدید کنیم و نورپردازی و معرفی مناسبی انجام شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402082001027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha