آبشار آسیاب خرابه

آبشار آسیاب خرابه یکی از مکان‌های دیدنی استان آذربایجان شرقی است. این آبشار به‌دلیل هم‌جواری با آسیاب‌های آبی و قدیمی، به این نام شناخته می‌شود.

میراث آریا: در دل کوهستانی جنگلی یک دیواره‌ی بلند خزه بسته را تصور کنید که آبشاری زلال از بالای آن به پائین سرازیر می‌شود و در حالی که قطرات آب را به صورت شما می‌پاشد، صدای آرام‌بخش آن هر صدای دیگری را از گوش‌تان دور می‌کند. بعید است در چنین مکانی قرار بگیرید و لااقل برای چند ساعت خستگی‌ها و ناراحتی‌ها و مشکلاتتان را فراموش نکنید. اگر قصد دارید کمی از شهر و مسائل آن دور شوید و دل به طبیعت بکر بسپارید، آبشار آسیاب خرابه جلفا همان مکانی است که به آن احتیاج دارید.

آبشار آسیاب خرابه یکی از مکان‌های دیدنی استان آذربایجان شرقی است. این آبشار به‌دلیل هم‌جواری با آسیاب‌های آبی و قدیمی، به این نام شناخته می‌شود. آبشار تماشایی آسیاب خرابه در حدود ۲۷ کیلومتری «علمدار گرگر» یا «هادی شهر» و در پنج کیلومتری روستای «منجن آباد»، در حاشیه رود ارس قرار دارد؛ دره‌ای زیبا و با صفا این آبشار را در خود جای داده است.

آبشار آسیاب خرابه

آبشار آسیاب خرابه یکی از مکان‌های دیدنی جلفا در استان آذربایجان شرقی است. این آبشار درون دره و بین صخره‌ها در نزدیکی آسیابی قدیمی قرار دارد و به همین دلیل به آبشار آسیاب خرابه شناخته می‌شود. در زبان ترکی آذربایجانی نیز به این مکان «خارابا دییرمان» گفته می‌شود.

ارتفاع آبشار اصلی آسیاب خرابه حدود ۱۵ متر است. آب این آبشار از چشمه‌ای تأمین می‌شود که از کوه کیامکی، یکی از کوه‌های بلند منطقه دیزمار غربی ارسباران و شهرستان مرند و بخش زنوز سرچشمه می‌گیرد. آبشار بعد از سرازیر شدن از لابه‌لای گیاهان آبزی و خزه‌ها، به یک رشته جویبار که در ته دره جریان دارد می‌پیوندد و به‌سمت شمال جاری می‌شود. علاوه بر این، در سمت راست دره آبشارهای کوچک و بزرگ دیگری نیز دیده می‌شود که ریزش آن‌ها موسیقی زیبایی از طبیعت را به گوش می‌رساند.

آبشار آسیاب خرابه از آب چشمه‌های متعددی که از بالای کوه کیامکی سرچشمه می‌گیرند، تأمین می‌شود. کوه کیامکی که در گویش محلی به آن کمکی داغ یا کمچی داغ نیز می‌گویند، یکی از کوه‌های بلند منطقه ارسباران است. علاوه بر آبشار اصلی که در نزدیکی آسیاب قرار دارد و ارتفاعی نزدیک ۱۵ متر دارد، در آن منطقه‌ آبشارهای بزرگ و کوچک دیگری نیز وجود دارند که اگر از دره به سمت راست نگاه کنید، انبوهی از آن‌ها منظره‌ی زیبایی جلوی چشمتان می‌آورند. علاوه بر زیبایی، وجود آبشارهای کوچک در کنار آبشار بزرگ و تلفیق صدای آن‌ها با هم، یک کنسرت بزرگ موسیقی شکل می‌دهد که هیچ شنونده‌ای نمی‌تواند بی‌تفاوت از کنار آن بگذرد. دیواره‌ آبشار نیز با انواع گیاهان آبزی پوشیده شده و سطح مخملی‌شکل زیبایی را به وجود آورده است. در اطراف آبشار درختان انجیر فراوانی نیز دیده می‌شود که سرسبزی و زیبایی آبشار را دو چندان می‌کنند. اگر بخواهید می‌توانید وسایل کمپ زدن و پیک‌نیک با خودتان ببرید و برای یک روز کامل در نزدیکی آبشار چادر بزنید. در مجموعه گردشگری آبشار آسیاب خرابه، پارکینگ، رستوران، بوفه و سرویس بهداشتی نیز وجود دارد که با پرداخت مبلغ کمی به عنوان ورودی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

آبشار آسیاب خرابه

آسیاب خرابه در شهرستان جلفا آذربایجان شرقی و در ۲۷ کیلومتری هادی شهر واقع شده است. این آبشار زیبا با روستای منجن آباد از توابع جلفا پنج کیلومتر فاصله دارد و در حاشیه رود ارس در نزدیکی نوار مرزی ایران و جمهوری آذربایجان جای گرفته است.

منطقه‌ای که آبشار آسیاب خرابه جلفا در آن واقع شده است، در فصل تابستان هوای دلپذیر و خنکی دارد و در فصل‌های بهار و تابستان می‌تواند مقصدی مناسب برای سفر و گردش باشد. در فصل پاییز نیز طبیعت و محیط رنگارنگ آبشار فرصت مناسبی برای ثبت تصاویر زیبا و به‌یادماندنی است؛ اما شاید زیباترین تصویر آبشار آسیاب خرابه را در فصل زمستان بتوان دید. هنگامی که آب این آبشار به‌دلیل سرمای شدید یخ می‌بندد، منظره‌ای رویایی و چشم‌نواز را به وجود می‌آورد و ارزش تحمل سرما برای دیدن این منظره را دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402082201169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha