اسب کاسپین ثبت ملی شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان از ثبت ملی اسب کاسپین مهارت‌های سنتی پرورش و نگهداری در فهرست ناملموس کشور خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان ولی جهانی چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ با اعلم این خبر افزود: عنوان یادشده به شماره ۲۸۷۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان تصریح کرد: در اجرای مواد ۱۱و ۱۲ از قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون حراست از میراث فرهنگی ناملموس مصوب سال ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی و مواد ۲و ۳ آئین نامه اجرایی قانون مذکور مصوب ۱۳۸۷ هیئت وزیران مراتب ثبت به اسدالله عباسی ،استاندار گیلان ابلاغ شده است.

جهانی افزود: در این ابلاغیه آمده است: هر گونه اقدام که موجب حراست  پاسداری این میراث شود مورد تاکید است.

او ادامه داد: اسب خزر همان‌طور که از نامش پیداست بومی منطقه خزر بوده و پراکندگی فعلی آن احتمالا از بهشهر در نزدیکی دشت ترکمن تا تالش در غرب گیلان است.اسب کاسپین با نام لاتین «Caspian horse»، گیل اسب، اسب گیلان، اسب شاه، یا اسبچه خزری که امروز می‌گویند این نام اشتباه است چرا که اسب کاسپین به هیبت یک اسب کامل است، با قدمت بیش از پنج هزار سال به عنوان یکی از قدیمی‌ترین نژاد اسب‌های موجود در جهان محسوب می‌شود و پراکندگی فعلی آن از بهشهر مازندران در نزدیکی دشت ترکمن تا تالش در غرب گیلان می‌باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402082401293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha