کاروان‌سرای گُویجه‌بِل برای احیا تحویل سرمایه‌گذار شد

پس از برگزاری مزایده مشارکت در مرمت و احیا، با طی روند کاملا قانونی و شفاف، کاروان‌سرای گویجه‌بل، به سرمایه‌گذار تحویل داده شد.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی صندوق توسعه و احیا، پس از برگزاری مزایده مشارکت در مرمت و احیا، با طی روند کاملا قانونی و شفاف، کاروان‌سرای گویجه‌بل در جاده تبریز-هریس، به سرمایه‌گذار تحویل داده شد. 

در مراسم تحویل این بنا یه سرمایه‌گذار بخش خصوصی، مدیران صندوق توسعه و احیا، مدیران میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی و همچنین رؤسای ادارت کل شهرستان‌های اهر و هریس حضور داشتند. 

احیای بناهای تاریخی با مشارکت مردم

علی اصغر رمضانی‌نژاد، مدیر واحد اقتصادی و سرمایه‌گذاری صندوق توسعه و احیا در این مراسم با اشاره به اینکه در سطح کشور ۵۴ کاروان‌سرای تاریخی دوره صفویه توسط یونسکو به ثبت جهانی رسیده است، گفت: سهم استان آذربایجان شرقی از این ثبت جهانی چهار بنای کاروان‌سرای گویجه بئل، جمال‌آباد میانه و خواجه‌نظر جلفا و همچنین کاروان‌سرای یام مرند بوده است که بلافاصله بعد از مرمت به جمع ثبت جهانی اضافه خواهد شد. 

او افزود: در راستای حفظ و احیای کاروان‌سراهای تاریخی کشور، ثبت جهانی آن‌ها توسط میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دستور کار قرار گرفت و برابر ارزیابی‌های انجام شده ۵۴ کاروان‌سرای سراسر کشور از جمله کاروان‌سرای گویجه بئل اخیرا جزو آثار جهانی در یونسکو به ثبت رسید. 

رمضانی‌نژاد در ادامه بر نقش مردم و سرمایه‌های مردمی در احیای بناهای تاریخی کشور اشاره کرد و گفت: منابع دولتی برای احیای بناهای تاریخی کافی نیست و از همین رو تلاش می‌کنیم مشارکت مردم و بخش خصوصی در احیای بناهای تاریخی را به عنوان یک راه حل دنبال کنیم. 

گویجه‌بل در خدمت گردشگری استانی و ملی

جابر نوروزی، مدیر پروژه‌های صندوق توسعه و احیا در آذربایجان شرقی در صندوق توسعه و احیا نیز در این مراسم با اشاره به اینکه کاروان‌سرای گویجه بئل نیازمند مرمت جزئی است، گفت: بعد از مرمت این بنای تاریخی، واگذاری آن از طریق صندوق توسعه و احیا در قالب مزایده انجام و برنده مزایده به عنوان بهره‌بردار اصلی معرفی شد. 

او گفت: برای مرمت کامل مجموعه کاروان‌سرای گویجه بئل حدود ۴۰ میلیارد ریال هزینه لازم است که با برگزاری مزایده و جلب مشارکت بخش خصوصی، این سرمایه‌گذاری انجام می‌شود، پس از مرمت نیز این بنا به بهره‌برداری می‌رسد و به گردشگران خدمت‌رسانی می‌کند. 

احیای کاروان‌سرای گویجه‌بل با اشتغال‌زایی برای ۱۰۰ نفر

محمد محمدی سرمایه‌گذار بخش خصوصی کاروان‌سرای گویجه بئل نیز در این مراسم گفت: در راستای ثبت جهانی اهر به عنوان شهر جهانی ورنی، طرح کاروان‌سرا به کاروان‌سرا (از گویجه بئل تا کاروان‌سرای اوچ دکان‌لار اهر)، اجرا خواهد شد. 

او اضافه کرد: کاروان‌سرای گویجه بئل با هدف ایجاد یک مرکز تاریخی و فرهنگی و خدماتی با برآورد اولیه ۲۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری، مرمت و احیا می‌شود. 

این سرمایه‌گذار خاطرنشان کرد: در صورت آماده‌سازی و بهره‌برداری از کاروان‌سرای گویجه بئل برای ۵۰ تا ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم فرصت اشتغال فراهم می‌شود و طبق تخمین هر روز ۵۰۰ نفر بازدید کننده از این مجتمع خواهیم داشت که در کنار ارائه خدمات رفاهی، برنامه‌های مختلف فرهنگی، ورزشی، تورهای گردشگری و غیره به همراه ایجاد غرفه‌های صنایع دستی ایجاد خواهد شد. 

معرفی کاروان‌سرای گویجه‌بل

کاروان‌سرای کوهستانی گویجه‌بل در فاصله ۹۵ کیلومتری تبریز، در جاده تبریز – هریس واقع شده و قدمت آن به دوره صفویه می‌رسد. در گذشته از این بنا به عنوان کاروان‌سرای کوهستانی استفاده می‌شده است. 

این کاروانسرای بزرگ، که دارای پلان مستطیل شکل بوده و گوشه‌های آن با برجک‌هایی تقویت شده است، ۱۰ سالن بزرگ دارد. معماری این بنای زیبا، براساس اقلیم منطقه آذربایجان طراحی شده و مهم‌ترین ویژگی آن، بسته بودن بنا و طراحی آن برای مناطق کوهستانی و سردسیر و زمستان‌های سخت و پربرف است.  

رسالت و ماموریت صندوق توسعه و احیا

لازم به ذکر است جذب مشارکت مردمی در احیای خانه‌های تاریخی، یکی از مهم‌ترین رسالت‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است که بر عهده صندوق توسعه و احیا گذاشته شده است. 

برخلاف برخی فضاسازی‌ها و شیطنت‌های رسانه‌ای، مالکیت آثار تاریخی تا ابد متعلق به دولت است و این آثار قابل انتقال و فروش نیستند. کار اصلی صندوق، «واگذاری حق بهره‌برداری در مدت معین در قبال مرمت و احیای بنا» است و از این طریق با جذب مشارکت و سرمایه‌گذاری مردمی، بناهای در حال فرسایش و تخریب را بازسازی و احیا می‌کند. 

این صندوق به دور از هیاهوی سیاسی و جنجال‌های رسانه‌ای، تلاش می‌کند با دنبال کردن رویکردی تخصصی، بافت‌های تاریخی کشور را از دستبرد حوادث حفظ کند و با جذب مشارکت مردم، روح زندگی را به این بناها بازگرداند. 

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1402082401294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha