کشف کهن‌ترین کوره گچ‌پزی ایران در محوطه تاریخی چغا گُلان ایلام

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام گفت: به تازگی در نخستین فصل کاوش‌های جدی و در نتیجه بررسی‌های تیم دیرینه‌شناس در محوطه چغا گُلان شهرستان مهران اعضای این تیم موفق به کشف قدیمی‌ترین کوره تنوری گچ‌پزی ایران شدند.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام، فرزاد شریفی امروز ۲۷ آبان‌ماه با اعلام این خبر اظهار کرد: این گروه دیرینه‌شناس که از ۴۵ روز پیش کاوش‌های خود را در چغا گُلان مهران آغاز کرده‌اند، به تازگی در این محوطه کهن‌ترین کوره گچ‌پزی متعلق به دوره نوسنگی ایران را شناسایی و کشف کردند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام یادآور شد: محوطه پیش از تاریخ چغا گُلان شهرستان مهران با بیش از ۱۲ هزار سال پیشینه بیشترین توالی زیست بشر را در کشور و منطقه زاگرس دارد.

شریفی افزود: تیم باستان‌شناسان در تازه‌ترین کاوش‌های خود به نشانه‌ها و شواهد بسیار جالبی از بافت معماری، فضاهای مسکونی، تشکیل روستاهای اولیه، یکجانشینی، آیینی و صنعتی در این محوطه دست‌ یافته‌اند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام با بیان اینکه این محوطه سه هکتارعرصه دارد، گفت: از اوایل هزاره دهم تا میانه‌های هزاره هشتم پیش از میلاد انسان‌های نخستین متعلق به دوره نوسنگی در چغا گلان ساکن بوده‌اند و این محوطه بیشترین توالی سکونت بشر را در آن دوران داشته است.

او عنوان کرد: در این محوطه کهن، انسان‌های نخستین اقدام به اهلی و دست آموز کردن جانداران وحشی، کشت انواع بذر و گیاهان و کشاورزی کرده‌اند.

شریفی ادامه داد: محوطه چغاگلان سال ۱۳۷۱ و در جریان مطالعات احداث سد انحرافی امیرآباد مهران به طور اتفاقی کشف شد و در سال ۱۳۸۰ به ثبت ملی رسید.

انتهای پیام/

کد خبر 1402082701447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha