طرح سازمان حفاظت آثار باستانی با تشکیل انجمن خیرین می‌تواند احیا شود/ مرمت آثار باستانی به جای پرداخت مالیات

یک مرمت‌گر پیشکسوت، تشکیل انجمن خیرین میراث‌فرهنگی را فتح‌البابی برای طرح نیمه اجرا شده سازمان حفاظت آثار باستانی در راستای مرمت آثار باستانی توسط مالیات‌دهندگان و سرمایه‌دارن در ازای پرداخت مالیات دانست.

عبدالرحمن وهاب‌زاده مرمت‌گر پیشکسوت و چهره ماندگار میراث فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار میراث‌آریا تشکیل انجمن خیرین میراث‌فرهنگی را اتفاق مثبتی در حوزه مرمت و حفظ آثار باستانی عنوان کرد که هر فرد دغدغه‌مندی می‌تواند در آن دخیل باشد.

او با بیان اینکه وضعیت نگهداری آثار باستانی کشور مناسب نیست، ادامه داد: ایده و تجربه کارشناسان زبده مرمت در کنار سرمایه خیران می‌تواند این وضعیت نابسامان را سامان ببخشد و نتیجه خوبی حاصل شود، همان‌طور که با ورود خیرین مدرسه‌ساز شاهد اتفاقات خوبی در حوزه مدرسه‌سازی بودیم.

تجمیع اندیشه کارشناسان و سرمایه خیرین نتیجه خوبی خواهد داشت

این کارشناس آثار باستانی و معماری را حاصل فکر و اندیشه گذشتگان دانست و افزود: تمام آثار ثبت ملی، تاریخی، بافت تاریخی و بناهایی که به حفاظت نیاز دارند متعلق به ایران هستند و کمک مالی هرشخصی به هریک از آنها می‌تواند اتفاقی مثبت را رقم بزند.

وهاب‌زاده به تاسیس سازمان حفاظت آثار باستانی در اوایل دهه ۵۰ با هدف مرمت ثار باستانی اشاره کرد و افزود: در زمان تاسیس این سازمان قرار بر این شد افرادی که سالانه به دولت مالیات پرداخت می‌کنند مبلغ مالیات خود را در حوزه مرمت هزینه کنند و با ارائه اسناد به وزارت اقتصاد و دارایی به جای مالیات محاسبه شود.

او با اشاره به برآورده نشدن انتظارات از این طرح به دلیل عدم تبلیغات صحیح و گسترده‌، پیش‌بینی کرد که تشکیل مجمع خیرین موجب احیای این طرح شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402082701462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha