جشنواره هیوا و برندسازی ظرفیت‌های گردشگری اردبیل

جشنواره بزرگ هیوا یا به که فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های شهرستان کوثر است، هرساله در فصل پاییز برگزار می‌شود و به نظر می‌رسد با ثبت این جشنواره در فهرست رویدادهای وزارت میراث‌فرهنگی از سال آینده شاهد برگزاری هرچه باشکوه‌تر آن باشیم.

گاهی اوقات تنها یکی از ویژگی‌های یک منطقه عاملی برای معرفی آن منطقه به عنوان مقصد گردشگری محسوب می‌شود و برندسازی در حوزه گردشگری حول محور آن ویژگی اصلی شکل می‌گیرد. این ویژگی می‌تواند یک جاذبه طبیعی، تاریخی، فرهنگی، انسان ساخت و حتی یک محصول صنایع‌دستی یا کشاورزی باشد. برندسازی حول محور ویژگی اصلی منطقه عاملی می‌شود برای شناخته شدن بیشتر یک مقصد گردشگری و سایر جاذبه‌ها و ظرفیت های منطقه نیز در کنار آن دیده می‌شوند.

شهرستان کوثر در استان اردبیل و مرکز آن شهر گیوی به عنوان باغ شهری شناخته می‌شود که محصول اصلی آن میوه بِه است، در سال‌های اخیر برنامه‌های مختلفی پیرامون برندسازی این محصول باغی شهر گیوی انجام شده که هم کارکرد اقتصادی برای این منطقه از استان اردبیل دارد و هم توانسته است در رونق گردشگری جنوب استان موثر باشد.

جشنواره هیوا و برندسازی ظرفیت‌های گردشگری اردبیل

ثبت در فهرست رویدادهای وزارت میراث‌فرهنگی

جشنواره بزرگ هیوا یا همان بِه که سهم مهمی در برندسازی محصول اصلی شهرستان کوثر دارد امسال برای چهارمین دوره و با استقبال گسترده مردمی در ابتدای آبان ماه برگزار شد. این جشنواره محفلی برای ارائه محصولات باغی شهرستان کوثر، اجرای برنامه‌های آیینی و سنتی و همچنین برگزاری مسابقه آشپزی با استفاده از میوه به است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل درمورد این جشنواره می‌گوید: شهرستان کوثر قابلیت‌های ویژه‌ای در حوزه گردشگری دارد که معرفی این قابلیت‌ها و جاذبه‌ها با برگزاری جشنواره‌ها در کنار توسعه زیرساخت‌ها و ایجاد تاسیسات جدید می‌تواند به رونق صنعت گردشگری در این منطقه از استان اردبیل منجر شود.

حسن محمدی ادیب ادامه می‌دهد: دو جشنواره هیوا و چمچه خاتون جشنواره‌هایی هستند که با آداب، رسوم، فرهنگ و جغرافیای منطقه آمیخته‌اند و هرساله در این منطقه توسط اداره کل میراث‌فرهنگی استان برگزار می‌شوند و امسال این دو جشنواره با تلاش همکاران شهرستان و معاونت گردشگری در فهرست رویدادهای وزارت میراث‌فرهنگی به ثبت رسیدند.

جشنواره بزرگ هیوا در چهارمین دوره خود که در روز جمعه پنجم آبان ماه برگزار شد این بار با استقبال گسترده‌تری از سوی مردم روبرو شد، نزدیکی شهرستان کوثر به استان‌های آذربایجان شرقی و زنجان پای میهمانانی از این استان‌ها به ویژه از شهر میانه را نیز به گیوی و جشنواره هیوا یا همان به کشانده بود.

علاوه بر اجرای برنامه‌های مختلفی مانند موسیقی و رقص محلی در دل این جشنواره که شور و نشاط اجتماعی را به ارمغان می‌آورد، پیش از شروع جشنواره، مسابقه آشپزی با استفاده از میوه به نیز برگزار شد.

جشنواره هیوا و برندسازی ظرفیت‌های گردشگری اردبیل

بِه در غذاهای سنتی گیوی

مردم شهرستان کوثر از دیرباز به دلیل وفور باغ‌های بِه در این منطقه، از این میوه استفاده‌های مختلفی می‌کنند. آنها معتقدند که بِه خواص مختلفی دارد و از این میوه و فرآورده‌های حاصل از آن به شکل‌های مختلفی استفاده می‌کنند. اهالی شهر گیوی که به این میوه در زبان ترکی هیوا می‌گویند به قدری از آن شناخت دارند که 16 گونه مختلف این میوه را می‌شناسند و براساس تجربه می‌دانند که هر نوع برای چه استفاده‌ای مناسب است.

پیش از شروع جشنواره هیوا، برای اجرای مسابقه آشپزی میزهای مختلفی در محوطه رستوران سنتی یاشیل چارداق توسط شرکت کنندگان تزئین و آماده شده بود. غذاهایی که مواد اولیه بسیاری از آنها بِه بود و یا در آنها به عنوان چاشنی از بِه استفاده شده بود آماده ارائه به داورها و رقابت بودند.

در اکثر میزها به‌های کبابی به چشم می‌خورد، این رسمی دیرین در میان مردم شهرستان کوثر و سراسر استان اردبیل است که به را روی اجاق گذاشته و به صورت کبابی می‌پزند. این شیوه پخت مرسوم‌ترین شیوه است که با نرم شدن میوه در اثر پختن هم آن را برای استفاده راحت‌تر آماده می‌کند و هم عطر و طعم هیوا را بیشتر از حالت خام بروز می‌دهد.

یکی از شرکت‌کنندگان در مسابقه آشپزی درمورد استفاده از به در غذاهای محلی می‌گوید: با توجه به اینکه به میوه غالب این منطقه است و از آن جایی که این میوه فواید فراوانی هم دارد، در بسیاری از غذاهای منطقه از هیوا با عنوان‌های مختلفی استفاده می‌شود.

او ادامه می‌دهد: به مورد استفاده از باغ‌های خودمان است و ما معمولا محصولات بادریز را جمع می‌کنیم و فرآورده‌هایی مثل مربا، لواشک، ترشی، ژله و مواردی از این قبیل تولید می‌کنیم.

جشنواره هیوا و برندسازی ظرفیت‌های گردشگری اردبیل

شرکت‌کننده دیگری که دلمه بِه و بِه پلو روی میز او به چشم می‌خورد، می‌گوید: دلمه به را با استفاده از رب بِه درست کرده‌ایم و داخل دلمه از خلال به نیز استفاده شده است که طعم خاصی به غذا می‌دهد. او درمورد به پلو نیز می‌گوید: به را به صورت خلالی با برنج و خلال هویج و پسته مخلوط کرده‌ایم که این یک غذای ابتکاری است که در میان برخی از اهالی مرسوم است.

شرکت کننده دیگری که بیشتر کیک و شیرینی تهیه کرده است، می‌گوید: برای تهیه این کیک و شیرینی از شکر هیچ استفاده‌ای نشده و شیره حاصل از بِه را که در اثر جوشاندن این میوه به دست آمده به عنوان شیرین کننده استفاده کرده‌ایم.

غذاهای دیگری مثل آبگوشت به، خوراک به، ته دیگ به و خورشت قیمه با به و سایر خوراکی‌ها نیز از سوی شرکت‌کنندگان این مسابقه آماده شده بود که در نهایت پس از داوری از غذاهای برتر تجلیل می شود.

جاذبه‌های گردشگری شهرستان کوثر

علاوه بر باغ‌های به که از اوایل تا اواسط پاییز هم محصول و هم مناظر بسیار زیبایی دارند، جاذبه‌های گردشگری متعددی در شهرستان کوثر وجود دارد که گردشگران در طول سال می‌توانند از آنها بازدید کنند. پل معلق پیرتقی، حمام سنگی، آبگرم گیوی و ژئوپارک فیروزآباد تنها تعدادی از این جاذبه‌ها هستند که می‌توانند روزهای خوبی را برای بازدیدکنندگان رقم بزنند.

جشنواره بزرگ هیوا یا به که فرصتی برای معرفی این ظرفیت‌های شهرستان کوثر است، هرساله در فصل پاییز برگزار می‌شود و به نظر می‌رسد با ثبت این جشنواره در فهرست رویدادهای وزارت میراث‌فرهنگی از سال آینده شاهد برگزاری هرچه باشکوه‌تر آن باشیم.

گزارش: توحید سیف

انتهای پیام/

کد خبر 1402082801558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha