خیرین میراث فرهنگی، حافظان ارزش‌های بی دفاع

وحید سلطانی، مشاور وزیر و مدیرکل حراست وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نوشت: امروزه ملت ها و به تبع آن دولت‌ها در کنار امنیت فیزیکی و مادی خود که شامل امنیت سرزمینی شان می‌شود بدنبال امنیت هویتی و تاریخی نیز هستند.

اصولاً ملت ها براساس ارزش‌های هویتی و بنیادین که برای خود معنا کرده‌اند تهدیداتشان را تعریف و سایرین را از این حیث در ردیف دوست و دشمن و رقیب قرار می‌دهند.

میراث فرهنگی چه از نوع ملموس آن و چه از نوع ناملموس می‌تواند پایگاه و پاسداشت جهانی هم داشته باشد و سنت‌های بشر دوستانه مشترک را به نمایش گذارد و مقوم صلح و دوستی بین المللی و بین فرهنگی اقوام و ادیان و نژادهای مختلف شود.

تشکل خیّرین میراث فرهنگی حرکتی پیشرو و در مسیر مطالبه مشارکت عمومی از مردم تاریخ دوست و هویت جوی ایران است البته به شرط ها و شروطه ها!

فلذا ابتدا باید هدف گذاری شفاف و صحیح با استفاده از تجربیات سایر مجامع خیّرین در ایران و جهان ترسیم شود و سپس مسیر رسیدن به این اهداف هموار شود و در نهایت ابزارها و وسیله سیر این مسیر برای دستیابی به اهداف تعیین شده مشخص و در دسترس داوطلبان و دلسوزان فرهنگ مادی و معنوی ایران بزرگ قرار گیرد.

سوال: آیا خیّری فقط با اهداء پول و مرمت آثار باستانی خاتمه می‌یابد؟ پاسخ هرگز است زیرا خیّر می‌تواند یک نفر معرفی کننده فرهنگ کشور به سایر افراد نامطلع باشد و یا یک خیّر می‌تواند کسی باشد که پاسبانی از آثار فرهنگی در جای جای این سرزمین را وجه همت خود ساخته است.

در هر حال باید دست و پای خیّرین بی مدعای میراث و هویت فرهنگی کشور را بوسید و بر این بوسه‌ها بالید و افتخار کرد. خیّرین عزیز ورود شما را به این عرصه بی دفاع خوش آمد می‌گوئیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1402082901630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha