بررسی پرونده ثبت جهانی دره خرم‌آباد و قلعه فلک‌الافلاک از نگاه معماران لرستان

با حضور مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، شهردار و معماران خرم‌آباد پرونده ثبت جهانی دره خرم‌آباد و قلعه فلک‌الافلاک مورد بررسی قرار گرفت.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان لرستان، عطا حسن‌پور ۲۸ آبان ماه ۱۴۰۲ در این نشست با اشاره به شاخصه‌های مهم و ارزشمند قلعه تاریخی، فرهنگی فلک‌الافلاک خرم آباد گفت: خوشبختانه ظرفیت‌های این مجموعه برای ثبت جهانی به حدی ممتاز و برجسته است که با نگاه دقیق و ویژه وزیر میراث‌فرهنگی به عنوان نماینده ایران در فهرست یونسکو قرار گرفته و تلاش‌های شبانه‌روزی برای تکمیل این پرونده در بخش‌های مختلف در حال اجراست.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اظهار کرد: از حدود ۱۶ ماه پیش تاکنون با وجود کمبود نیرو و امکانات، اقدامات لازم برای تهیه و تکمیل پرونده ثبت جهانی قلعه فلک‌الافلاک در حال پیگیری و اجراست که در این راستا جلسات هم اندیشی با اقشار صاحب نظر در حوزه‌های مختلف در دستور کار قرار گرفته است.

او عنوان کرد: با توجه به اینکه سهمیه هر کشور برای ثبت جهانی سالی یک اثر است و بر اساس تاریخ روزشمار ۵۴ روز به منظور تکمیل این پرونده فرصت داریم این امر سبب شده از ظرفیت نخبگان این حوزه در نشست‌های تخصیی هم‌اندیشی استفاده کنیم.

حسن‌پور ادامه داد: در حال حاضر تیم های اسکن لیزر، توپوگرافی، فوتوگرامتری و عکسبرداری هوایی؛ مشغول به کار هستند و پرونده در حال تدوین و تهیه است تا روایت دوره‌های تاریخی دره خرم‌آباد و قلعه فلک‌الافلاک، نهایی شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان با بیان اینکه بخشی از این پرونده مهم مربوط به غارهای پیش از تاریخ لرستان و بخشی دیگر آثار تاریخی در دل شهر از جمله پل‌ها و رودخانه است افزود: مساحت عرصه آثار در این پرونده، بیش از ۱۰۰ هکتار است و همین امر ضروت هم اندیشی با نخبگان بخش‌های مرتبط را بیشتر می کند.

شهردار خرم آباد نیز در این نشست قلعه فلک‌الافلاک را یک ابرنشانه تمدن شهری معرفی کرد و گفت: قرارگیری این قلعه در منطقه‌ای که از مهمترین فاکتورهای لازم برای زیست بشر برخوردار بوده، از شاخص‌های مهم این بنای ارزشمند تاریخی است.

او ادامه داد: روش حیات در شهر خرم‌آباد شبیه شهر دیگری نیست و این شهر در سه حوزه اقتصادی، اجتماعی و محیطی، همه فاکتورهای لازم را برای سکونت بشر و توسعه شهری داشته است.

بارانی با اشاره به اینکه در این شهر وجود آب و شبکه آب با حوزه اقتصادی ارتباط مستقیم داشته افزود: کارکردهای اجتماعی را هم می‌توان از وجود مناطقی مانند باغ دختران در این شهر یعنی در زمانی که پارک بانوان وجود نداشته، مشاهده کرد و حتی آب و هوای این شهر، محیط فوق العاده‌ای از نظر طبیعی برای زیست ساکنان منطقه از نظر محیطی ایجاد کرده است.

شهردار خرم‌آباد اضافه کرد: شهرها برای توسعه، نیازمند عصای جادویی هستند و خرم‌آباد با داشتن فرصت‌هایی همچون غارهای تاریخی، آثار باستانی و محیط طبیعی و کوهستانی این عصای جادویی را دارد و ثبت جهانی دره خرم‌آباد و قلعه فلک‌الافلاک، بهترین فرصت را برای توسعه گردشگری و رونق شهر فراهم می‌کند.

در این نشست پیشکسوتان و صاحب‌نظران حوزه معماری در لرستان، پیگیری برای ثبت جهانی دره خرم‌آباد و قلعه فلک‌الافلاک را اقدامی بسیار مهم و ارزنده در تاریخ لرستان و ایران، عنوان و اظهار کردند: دره خرم‌آباد و قلعه فلک‌الافلاک شاخص های بسیار مهمی برای ثبت جهانی دارند که باید در جزییات تکمیل پرونده به آنها پرداخته شود.

در این جلسه ضمن تقدیر از تلاش های مجموعه میراث فرهنگی لرستان به‌ویژه دکتر حسن پور مدیرکل میراث‌فرهنگی لرستان برای پیگیری این مطالبه که بیش از ۲ دهه مغفول شده بود، بر همکاری برای تکمیل هرچه سریع‌تر پرونده ثبت جهانی تاکید شد.

به گفته فعالان و صاحب‌نظران حوزه معماری استان، این گونه هم‌اندیشی و بهره‌گیری از خرد جمعی در راستای ثبت جهانی دره خرم‌آباد و قلعه فلک‌الافلاک نشان‌دهنده عزم جدی مجموعه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402083001706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha