سید سجادی تمام عمر خود را صرف شناخت شهر سوخته کرد

تمرکز سید سجادی بر شهر سوخته و جنوب شرق ایران تحسین برانگیز است بطوریکه می‌توان اذعان کرد ایشان تمام عمر خود را صرف شناخت این محوطه مهم کرد و از همین رهگذر است که کوچک و بزرگ، متخصص و غیر متخصص با شهر سوخته و کشفیات آن آشناست.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، مراسم نکوداشت سید منصور سید سجادی باستان‌شناس سرشناس ایرانی و سرپرست کاوش‌های شهر سوخته و رونمایی از کتاب رایت منصور 29 آبان‌ماه 1402، به همت پژوهشگاه با همکاری موزۀ ملی ایران، گروه پژوهشی باستان‌کاوی تیسافرن، خانۀ اندیشمندان علوم انسانی و انجمن حقوق‌شناسی با حضور باستان‌شناسان، محققان، پژوهشگران، دانشجویان و علاقه مندان برگزار شد.

سجاد علی‌بیگی رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی در این مراسم گفت: مایه خرسندی است که فرصتی دست داده تا در مراسم بزرگداشت باستان‌شناس ارجمند میهن، سید منصور سید سجادی با احترام و افتخار در خدمت شما سروران گرانقدر و پژوهشگران گرامی باشم.

او تصریح‌ کرد: در میان نسل‌های پیشین باستان‌شناسان ایرانی، دانش‌آموختگان دهه پنجاه خورشیدی که شاگردان مستقیم اساتید برجسته باستان‌شناسی ایران آن روزگار بودند، خوش درخشیدند، در حال و هوای آن روزها و تب و تاب مطالعه تاریخ و باستان‌شناسی ایران در کنار عشق و علاقه و پشتکار شماری از دانشجویان آن روزگار و استادان و پیشکسوتان ما، فرصتی طلایی پیش روی پژوهشگران و علاقمندان به فرهنگ ایران زمین قرار داد که از میان آنها چهره‌های سرشناس چندی، سر بر آورد.

علی‌بیگی افزود: در آن روزها دانشگاه تهران و مرکز باستان‌شناسی ایران دوشادوش یکدیگر در آموزش و پرورش کوشیدند تا علاوه بر تربیت نسل تازه‌ای از پژوهشگران ایرانی، باستان‌شناسی ایران را از رویکردهای قدیمی و تاریخی گذشته پیشین برهانند. این مهم در دانشگاه تهران به واسطه حضور زنده یاد عزت‌الله نگهبان و 2 تن از شاگردان برجسته ایشان زنده یاد صادق ملک شهمیرزادی و یوسف مجیدزاده رقم خورد و در مرکز باستان‌شناسی ایران زنده یاد فیروز باقرزاده منشاء تحولات بسیار ارزنده‌ای شد.در چنین فضایی بود که استاد سید منصور سید سجادی درس خواند و پیشرفت کرد و طولی نکشید که تجربه‌های کاری ارزشمندی به دست آورد و از ماهیدشت و کرمان گرفته تا بلوچستان و ترکمنستان را درنوردید و از این رهگذر، باستان‌شناسی کار آزموده شد.

او خاطرنشان‌ کرد: بررسی در کرمان و کاوش در لرستان با اینکه تجربه‌های تازه‌ای برای ایشان بود، اما ظاهرا شکوفایی فرهنگ‌های عصر مفرغ جنوب شرق ایران بیش از هر چیز سجادی را محو خود کرد.

رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی افزود: چنیدن فصل کاوش در شهر سوخته به همراه هیئت ایتالیایی آینده حرفه‌ای او را رقم زد که بطوریکه بعدها سیدسجادی بیش از 20 فصل بطور مستقل در یکی از مهمترین شهرهای عصر مفرغ نیمه شرقی ایران به کاوش و پژوهش پرداخت و ما را به خوبی با دنیای پیش از تاریخ جنوب شرق ایران آشنا ساخت.

او اظهار کرد: سجادی تنها مرد کار میدانی صرف نبود وی از پیشگامان توجه به مطالعات میان رشته‌ای درایران است و مقاله باستان‌شناسی و علوم دیگر وی که حدود 40 سال پیش نوشته شده نشان می‌دهد که ایشان برخلاف بسیاری از باستان‌شناسان نسل‌های پیشین به اهمیت بالای چنین موضوعاتی واقف بوده و در عمل نیز به بهره‌گیری از متخصصین علوم میان رشته‌ای در کاوش‌های شهر سوخته به این مهم جامه عمل پوشانده است.

علی‌بیگی گفت: تمرکز سجادی بر شهر سوخته و جنوب شرق ایران تحسین برانگیز است بطوریکه می‌توان اذعان کرد ایشان تمام عمر خود را صرف شناخت این محوطه مهم کرد و از همین رهگذر است که کوچک و بزرگ، متخصص و غیر متخصص با شهر سوخته و کشفیات آن آشناست.

او تصریح‌ کرد: در اینجا مایلم از استاد فقدیمان صادق ملک شهمیرزادی نقل کنم که در خصوص اهمیت کار سجادی گفت «با همت منصور است که تمامی ایرانیان شهر سوخته را می‌شناسند»، این موضوع مرهون انتشارات پرشمار تخصصی سید سجادی نیست بلکه حاصل انتشار دهها کاتالوگ، بروشور و پوستر عمومی و برگزاری دهها نمایشگاه و نشست غیر تخصصی است که سجادی برای مردم و علاق مندان برگزار کرده تا همگان با باستان‌شناسی ایران آشنا کند.

رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی اظهار کرد: استاد سید سجادی گذشته از انتشارات ارزشمند و پرشمار شهر سوخته توانسته است با کوشش فراوان یافته‌های کاوش‌های زنده یاد علی حاکمی در شهداد را نیز سامان دهد و به عنوان منبعی مهم در اختیار پژوهشگران قرار دهد. بی‌تردید اگر تلاش‌های سید سجادی برای انتشار و آماده‌سازی کتاب شهداد نبود امروز چیز زیادی از 8 فصل کاوش این محوطه نمی دانستیم.استاد سید سجادی یکی از سرآمدان نسل خویش است و تلاش‌های خستگی ناپذیر ایشان، او را در میان همکاران خود برجسته کرده است.

علی‌بیگی در پایان گفت: پژوهشکده باستان‌شناسی ضمن ادای احترام به یک عمر تلاش و کوشش ایشان در راه شناخت تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران زمین، مقام این استاد ارجمند را گرامی داشته و برخود لازم می‌داند زحمات 50 ساله او را در باستان‌شناسی ایران، ارج نهد.

در ادامه این مراسم کتاب «مفاخر میراث‌فرهنگی ایران 6 رایت منصور نکوداشت دکتر سید منصور سید سجادی» رونمایی و با اهدای لوح تقدیر از خدمات شایسته سید منصور سید سجادی در حوزه باستان‌شناسی ایران قدردانی شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402083001720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha