صیانت از آثار تاریخی را با تشکیل انجمن خیرین میراث‌فرهنگی مردمی کنیم/ مشارکت در مرمت آثار تاریخی ریشه‌ای دیرینه دارد

چهره ماندگار و پیشکسوت حوزه میراث‌فرهنگی با بیان این که مشارکت مردمی در حفاظت از آثار تاریخی یک ریشه کهن و دیرینه دارد، گفت: تشکیل انجمن خیرین میراث‌فرهنگی به اعتقاد من اقدامی نیکو است.

رسول وطن‌دوست پیشکسوت حوزه میراث‌فرهنگی، در گفت‌وگو با خبرنگار میراث‌آریا، با ابراز خرسندی از تشکیل انجمن خیرین میراث‌فرهنگی، اظهار کرد: تشکیل انجمن خیرین میراث‌فرهنگی اقدامی نیکو است که می‌تواند به مرمت، حفاظت و صیانت از آثار تاریخی کشور کمک کند.

او ادامه داد: این آثار امانتی از گذشتگان است که باید به درستی از آن محافظت کنیم و آن را به درستی به نسل بعدی منتقل کنیم. واژه نیکو کردن در متون تاریخی به معنای مرمت و درست کردن است و این تقارن را به فال نیک می‌گیریم و امیدوارم با تشکیل این انجمن بتوانیم بخشی از مشکلات را برطرف کنیم.

این پیشکسوت حوزه میراث‌فرهنگی ادامه داد: حفاظت از آثار فرهنگی یک امر مردمی و ملی است و امری است که همه مردم باید نسبت به آن حساس باشند به ویژه در ایران چرا که سابقه مردم در نیکوکاری در امر صیانت از حوزه میراث‌فرهنگی و بناهای تاریخی سابقه‌ای دیرینه دارد. ما نمونه‌های زیادی پیش از اسلام و بعد از اسلام داریم که نیکوکاری در حوزه صیانت از آثار گذشتگان یک امر نیکو محسوب می‌شده است.

وطن‌دوست در ادامه صحبت‌های خود به موضوع نیکوکاری در اسلام و وقف اشاره کرد و افزود: موضوع وقف که بعد از اسلام شاهد آن بودیم یک نمونه مناسبی از نیکوکاری است که مشمول بخشی از بناهای تاریخی از جمله مساجد می‌شود.

این چهره ماندگار میراث‌فرهنگی ادامه داد: در طول تاریخ شاهد این بودیم که مردم پل، آب‌انبار، مسجد، مدرسه، گرمابه و ... برای رفاه مردم می‌ساختند. بنابراین صیانت و مرمت آثار تاریخی ریشه مردمی دارد. این در حالی است که به علت تعدد و پراکندگی آثار تاریخی و نیز بودجه اندکی که در اختیار دولتی‌هاست این امکان که دولت بتواند این آثار را مرمت کند کمی سخت است و باید از مشارکت‌های مردم بهره گرفت.

این پیشکسوت میراث‌فرهنگی خاطرنشان کرد: کشورهایی در حوزه صیانت از آثار تاریخی موفق بودند که این امر را مردمی کردند و توانستند از ظرفیت‌های مردم در حوزه مرمت آثار تاریخی استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402083001727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha