برگزاری کارگاه آموزشی ماشته بافی در کوهدشت

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان لرستان از برگزاری کارگاه آموزشی ماشته‌بافی در کوهدشت خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان لرستان، عطا حسن‌پور با اعلام این خبر گفت: در راستای توسعه و ترویج هنر صنایع دستی، کارگاه آموزشی ماشته‌بافی در کوهدشت درگزار شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اظهار کرد: این دوره با شرکت بیش از ۱۰ نفر در روستای شورابه کوهدشت برای علاقه‌مندان به این رشته کهن، برگزار و آموزش‌های لازم برای تولید انواع روتختی، زیرانداز، کیف، آثار تزیینی و... ارائه شد.

او با اشاره به اینکه ماشته یکی از صنایع‌دستی مربوط به نساجی سنتی است که برای تولید آن از پشم ریسیده استفاده می‌شود، افزود: ماشته بافی، از هنرهای مرسوم و محبوب در لرستان بوده که در شهرستان‌های خرم‌آباد، کوهدشت و بروجرد، متداول تر است.

حسن‌پور ادامه داد: به دلیل تنوع رنگی بسیار بالا در این محصول و قابلیت ایجاد شکل‌های مختلف در سایزهای متفاوت؛ می‌توان با تکیه بر خلاقیت فردی از ماشته‌بافی برای تزئین محیط یا وسایل بسیاری از جمله تولید رومیزی، تولید زیرانداز، تزئین کیف،‌ کفش،‌ رومبلی و بسیاری موارد دیگر استفاده کرد. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اضافه کرد: کاربرد ماشته در گذشته بصورت رختخواب پیچ بوده ولی امروزه کاربردهای دیگری نظیر رومیزی، رویه مبلمان، پشتی و تکه دوزی رویه کیف و کفش زنانه نیز دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402083001749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha