نام سید سجادی در صحنه تاریخی ایران ماندگار است

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: اگر سید منصور سید سجادی نبود شهر سوخته، شهر سوخته نمی‌شد و ما از او یاد گرفتیم زمانی که باستان‌شناس به کاوش می‌رود باید به شناخت جامعه و مردم آن محل نیز اهمیت دهد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، مراسم نکوداشت سید منصور سید سجادی باستان‌شناس سرشناس ایرانی و سرپرست کاوش‌های شهر سوخته و رونمایی از کتاب رایت منصور 29 آبان‌ماه 1402، به همت پژوهشگاه با همکاری موزه ملی ایران، گروه پژوهشی باستان‌کاوی تیسافرن، خانه اندیشمندان علوم انسانی و انجمن حقوق‌شناسی با حضور باستان‌شناسان، محققان، پژوهشگران، دانشجویان و علاقه مندان برگزار شد.

مصطفی ده‌پهلوان رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در این مراسم گفت: به شاهین آریامنش گردآورنده کتاب «رایت منصور: جشن‌نامه دکتر سیدمنصور سیدسجادی» که ید طولایی در تکریم مفاخر ایران به ویژه در حوزه باستان‌شناسی، میراث‌فرهنگی و ادب این سرزمین دارد دست‌مریزاد می‌گویم و معتقدم که شما فرزند راستین این سرزمین هستید.

او با بیان‌اینکه سید منصور سید سجادی نیازی به معرفی ندارند خود را جزء دانشجویانِ دانشجویان این مرد بزرگ دانست و تصریح‌ کرد: آذرماه 1379 دانشجوی ترم یک باستان‌شناسی دانشگاه زاهدان بودم که طی بازدید از کاوش‌های شهر سوخته استاد سید سجادی را در چاه نیمه سیستان ملاقات کردم.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری افزود: در آن زمان اینکه یک استاد برجسته باستان‌شناسی در مورد کاوش‌های شهر سوخته سخن می‌گفت برایم بسیار جذاب بود و خدا را شاکرم که زمینه‌ای فراهم شد تا دوره کارشناسی را در دانشگاه زاهدان گذرانده و با منطقه غنی سیستان و بلوچستان و به ویژه کاوش‌های سید سجادی در محوطه‌های مهمی همچون کوه خواجه آشنا شوم و همینجا جا دارد که درود بفرستم به استاد مهدی رهبر که کاوش آموزشی آن دوره را نیز در محوطه شماره 14 سید آباد بمپور خدمت او بودیم.

او با بیان اینکه از دور در جریان کاوش‌های شهر سوخته بودم، با یادی از روح‌الله شیرازی گفت: در برنامه‌ای به مدیریت او در دانشگاه تمامی گزارش‌های خبری جراید با موضوع شهر سوخته توسط دانشجویان جمع‌آوری، صحافی و برای استاد سید سجادی ارسال شد.

ده پهلوان گفت: معتقدم اگر سید منصور سید سجادی نبود شهر سوخته، شهر سوخته نمی‌شد و ما از او یاد گرفتیم زمانیکه باستان‌شناس به کاوش می‌رود باید به شناخت جامعه و مردم آن محل نیز اهمیت دهد.  

ده‌پهلوان خطاب به سید سجادی گفت: کارهایی که شما برای جامعه و کشور در معرفی شهر سوخته انجام داده‌اید حتما تأثیر زیادی در ارتقای سواد و آگاهی میراثی داشته است و بی‌شک نامتان در صحنه تاریخی این کشور ماندگار خواهد بود و ما برای شما آرزوی سلامتی داریم و امیدواریم سایه‌تان بر سر باستان‌شناسی کشور مستدام باشد.

در ادامه این مراسم کتاب «مفاخر میراث‌فرهنگی ایران 6 رایت منصور نکوداشت دکتر سید منصور سید سجادی» رونمایی و با اهدای لوح تقدیر از خدمات شایسته سید منصور سید سجادی در حوزه باستان‌شناسی ایران قدردانی شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402083001757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha