رتبه نخست نمایشگاه جهانی جواهرات ایتالیا به هنرمند قلمزن مشهدی اختصاص یافت

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: انگشتر «مرغ باغ ملکوت»، رتبه نخست نمایشگاه جهانی جواهرات میلان ایتالیا را کسب کرد و سازنده آن، به عنوان برترین هنرمند جهان در این نمایشگاه معرفی شد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، رضا ابراهیم‌نیا درباره انگشتر هنری مرغ باغ ملکوت گفت: حدود شش هزار ساعت برای این کار وقت گذاشته و تغییر، ابداع ابزار آلات جدید و تلاش شبانه روزی، موجب پدید آمدن اثر مرغ باغ ملکوت شده است.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: طرح سه بعدی و برجسته سیمرغ ایرانی با اصالت در کنار خطاطی و نقوش اسلیمی برجسته، بر زیبایی این اثر افزوده است.

همچنین استاد علی جنگی درباره این اثر هنری اظهار کرد: نقوش برجسته سه بعدی، پدید آمدن چندین طرح روی هم، ادامه دار شدن طرح‌ها به صورت لایه لایه بر روی همه سطح رکاب، قلمزنی در زیر لایه‌های یک برجستگی و قلمزنی دو روی یک قسمت با همه جزئیاتش، بخشی از مشخصات این اثر هنری است.

این استاد قلمزنی گفت: این اثر برگرفته از شعر «مرغ باغ ملکوتم، نیم از عالم خاک، چند روزی قفسی ساخته ام از بدنم» الهام گرفته شده که در یک طرف این انگشتر، سیمرغ ایرانی رو به بالا در پرواز است که نشان از مرغ باغ ملکوت دارد و در طرف دیگر سیمرغ رو به افول و در قفس تن اسیر شده است.

استاد علی جنگی با ساخت اثر «ضامن آهو» که در سال ۱۳۹۲ به اتمام رسید، سبک نوینی در هنر قلمزنی ابداع کرد و پس از آن، ساخت اثری دیگر به نام «مرغ باغ ملکوت» را آغاز کرد که پس از ۱۰ سال به ثمر رسید.

او تاکنون بیش از ۳۱۵ انگشتر قلمزنی نفیس ساخته که ۴۰ اثر آن از جمله آثار موزه‌ای است و از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ضامن آهو، حج، جام جهانی، طاووس، باغ بهشتی، بهشت عاشقان، ذبح عظیم و مرغ باغ ملکوت اشاره کرد.

با حضور معاون معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی لوح تقدیر مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی به او اعطا شد.

رتبه نخست نمایشگاه جهانی جواهرات ایتالیا به هنرمند قلمزن مشهدی اختصاص یافت

انتهای پیام/

کد خبر 1402090100017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha