ایران دارای تاریخی دیرین و میراثی کهن‌بار از گنجینه‌های بزرگ تاریخی‌ست

خیّر میراث‌فرهنگی استان آذربایجان‌شرقی و عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: ایران دارای تاریخی دیرین و میراثی کهن‌بار از گنجینه‌های بزرگ تاریخی‌ست و عرفایی‌ که روزگاری در این کشور زندگی کرده‌اند و ما امروز وارث این تمدن و این آثار هستیم و بی‌گمان هویت ما با این آثار و این میراث شکل می‌گیرد.

سید باقر شریف‌زاده خیّر میراث‌فرهنگی استان آذربایجان‌شرقی و عضو هیئت علمی دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار میراث‌آریا، درباره تاسیس انجمن خیرین میراث‌فرهنگی در حفظ آثار تاریخی و انتقال این گنجینه‌های ملی به نسل‌های آینده گفت: کشور ما از نظر آثار تاریخی، صاحب میراث چشمگیری است. در هر خانه‌ای کتابی، دست‌نوشته‌ای و اثری از پدران و گذشتگان باقی است که به عنوان میراث خانوادگی از آنها نگهداری می‌کنیم. گاهی با ندانستن روش‌های درست نگهداری از این آثار ظریف، زمینه تخریب و نابودی آنها را فراهم می‌آوریم. طبیعتا با این وضعیت نیاز به افزایش آگاهی در سطح ملی برای حفظ این آثار گران‌بها نیز احساس می‌شود.

او افزود: میراث فرهنگی هم ارزش‌های ذاتی دارند و هم ارزش‌هایی که حاصل نگرش و رویکرد جامعه هستند و با زیرساخت‌های سیاسی و اقتصادی جامعه ارتباط دارند، به همین دلیل حفاظت و حراست از میراث فرهنگی و آثار تاریخی از ضروریات سیاست‌ها و راهبردهای دولتمردان، مسئولین و آحاد مردم به حساب می‌آید، به ویژه در جهان کنونی که صنعت گردشگری از کارآمدترین و پویاترین فعالیت‌های فرهنگی و اقتصادی محسوب می‌شود، لذا این حرکت مردمی و غیر دولتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، ابداعی ارزشمند در جهت بسط و پیشرفت فرهنگ حفاظت از میراث‌فرهنگی است.

این خیّر میراث‌فرهنگی استان آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: شناسنامه هر کشوری آثار باستانی و میراث‌فرهنگی آن است. حفاظت و حراست از آثار باستانی و میراث‌فرهنگی قدمت و تاریخ هر تمدنی را مشخص می‌کند، لذا نسل‌های جدید نیز همانند پیشینیان خود موظف به حفظ این آثار، گنجینه‌های معرف تمدن و تاریخ تمدن و میراث‌فرهنگی هستند.

شریف‌زاده در پایان گفت: ایران سرزمینی با پیشینه دیرینه بوده و در گوشه و کنار خود میراث‌کهن و ارزشمندی را جای داده است. بدون شک شناساندن این میراث کهن به مردم به ویژه نسل جوان نقش بسزایی در مقابله با تهاجم فرهنگی دارد و عرق ایرانی بودن را در میان آنها تقویت می‌کند. هرچند معرفی میراث فرهنگی باید به طور مستمر و در تمام طول سال انجام شود، ولی بدیهی است هفته میراث فرهنگی فرصت مناسب‌تری برای برگزاری برنامه‌های متمرکز در این حوزه است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402090100020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha