قلعه صفوی فخرآباد تفت یزد در فهرست آثار ملی ثبت شد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تفت از ثبت قلعه تاریخی فخرآباد در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، جلال دهقان با اعلام این خبر گفت: روستای فخرآباد ازجمله آبادی‌هایی است که از دیرباز در مسیر یکی از راه‌های غرب به جنوب و جنوب شرق ایران قرار داشته است و هنوز هم این آبادی به عنوان یک منزلگاه نسبتاً امن برای خودروهای عبوری مورداستفاده قرار دارد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تفت با اشاره به اینکه  قلعه فخرآباد در دوره صفویه و در چهار مرحله تأسیس‌شده، اضافه کرد: بخش مسکونی، دو حسینیه، مسجد، حمام، معابر عمومی و عناصر دفاعی امنیتی ازجمله عناصر تشکیل‌دهنده این مجموعه هستند.

دهقان تصریح کرد: قلعه فخرآباد تا اواخر دهه پنجاه به‌طور کامل مورداستفاده اهالی قرار داشته ولی با واگذاری زمین مسکونی در اراضی اطراف به تدریج سکونت به خارج از قلعه انتقال یافت.

به گفته او قدیمی‌ترین بخش قلعه بخش جنوبی است که در مرکز ضلع جنوبی آن ایوان ورودی و مجموعه شاه‌نشین قرار دارد. چهار برج نیز در چهار ضلع این بخش وجود دارد که با توسعه مجموعه برج‌های شمالی در مرکز و برج‌های ضلع جنوبی در مرکز این ضلع واقع‌ شده‌اند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تفت در خصوص تزئینات قلعه گفت: مهم‌ترین عنصر تزئینی این بنا، نمای برج و باروهاست که به صورت پر و خالی به‌طورکلی و اجرای نمای دو ردیف سرو با طرح صلیب در نوک سرو در بخش فوقانی برج‌ها به چشم می‌خورد.

او بابیان اینکه وسعت قلعه همچنین وجود کاروانسرا داخل قلعه از ویژگی‌های آن نسبت به سایر قلاع است، گفت: این بنای تاریخی به تازگی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402090200067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha