ارزش هویتی میراث فرهنگی، نشان‌گر پیوندهای عاطفی جامعه با میراث فرهنگی است

خیر میراث فرهنگی گفت: مهم‌ترین ارزش‌ میراث فرهنگی، ارزش هویتی‌ آن است که نمایانگر پیوندهای عاطفی جامعه با میراث فرهنگی است.

صمد حسن‌زاده، خیر میراث‌فرهنگی استان آذربایجان‌شرقی و مدیرعامل گروه صنعتی کاشی تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار میراث‌آریا، گفت: تمامی آثار برجای مانده از پیشینیان که دارای جایگاه فرهنگی باشد، میراث فرهنگی محسوب می‌شود. در واقع میراث فرهنگی آیینه‌ای از زندگی پیشینیان و روایت کننده سیر تکامل بشر در طی تاریخ است. این عنصر فرهنگی قابلیت منحصر به فردی برای هر سرزمین دارد و در طی نسل ها دارای جایگاه والا و قابل احترام بوده است.

او درباره تاسیس انجمن خیرین میراث‌فرهنگی در حفظ و پاسداری از گنجینه‌های تاریخی این مرز و بوم و انتقال این آثار تاریخی و ملی به نسل‌های آینده تأثیر دارد، اظهار کرد: ارزش هویتی، ارزشی‌ بوده و نمایانگر پیوندهای عاطفی جامعه با میراث فرهنگی است. عناصری چون رویدادهای اساطیری، داستان‌های افسانه ای، مراسم آیینی، رخدادها، شخصیت‌های ملی، مذهبی و… ازجمله عناصر هویت‌بخش است که این عناصر، دریافت‌های عاطفی جامعه را شکل می‌دهد.

حسن زاده تصریح کرد: میراث فرهنگی چنان حائز اهمیت است که برخی جوامع در صدد آفرینش آن برآمده اند تا نسل های آتی صحبتی برای تاریخ و پیشینه خود داشته باشند. تجلی و بیان فرهنگ و تاریخ زندگانی مردمانی که به آن تعلق دارند همه آن چیزی است از گذشتگان به جای مانده است از این رو توجه به میراث فرهنگی زمینه ساز خلاقیت ها و آفرینش های جدید نسل معاصر خواهد بود.

خیر میراث فرهنگی در خصوص عوامل تهدید کننده میراث فرهنگی گفت: جنگ‌ها و کشور گشایی‌های بشر در طول تاریخ همواره از عوامل مهم از دست رفتن میراث محسوب می‌شود. علاوه بر آن مهاجرت‌های ناگزیر مردم از یک منطقه به علل گوناگون و همچنین عوامل طبیعی مانند تندبادها، زلزله ها و … همه از عوامل مخرب است. ایران با وجود پیشینه تاریخی بسیار غنی و پربار خود و با توجه به تعدد و تنوع میراث فرهنگی، نیازمند نهضت ملی برای حفاظت، احیا و معرفی است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402090200077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha