صیانت از میراث‌فرهنگی با تاسیس انجمن خیرین میراث‌فرهنگی

حال برخی از آثار تاریخی خوب نیست و حفظ و صیانت از این آثار بی برو برگشت توسط خیرین میراث‌فرهنگی امکان پذیر است.

ولی جهانی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان در یادداشتی نوشت: بازمانده‌های تاریخی اعم از ابنیه، آثار و ساخته‌های دست بشر که از نیاکان و گذشتگان ما به ارث رسیده فرصت ارزشمندی برای درس آموزی است، نسل امروز و آینده به شدت نیازمند پندنامه میراث ماندگار گذشته است، پندنامه ای که همراه با راز و رمز فراوان است و تجسس و کاوش در آن می تواند حاوی محتوای آموزنده فراوان باشد.

اما مهم تر از کشف و کاوش آثار و بناهای تاریخی، حفظ و نگهداری این آثار است که به تنهایی از عهده یک دستگاه خارج است. وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حرکتی جالب و ماندگار اقدام به راه اندازی انجمن خیرین میراث‌فرهنگی کرده تا با کمک خیرین در حفظ این میراث رازآلود بکوشد.

چراغ انجمن خیرین میراث‌فرهنگی که بزودی در استان‌های سراسر کشور روشن می شود، کورسوی امیدی برای احیاء و حفظ این میراث ماندگار است تا برای آیندگان به یادگار بماند.

تشکیل زودهنگام انجمن خیرین میراث‌فرهنگی در گیلان

 گیلان یکی از استان‌های مهم کشور در برخورداری از بناها و آثار تاریخی است که این مهم وظیفه و تکلیف ما را در حفظ و نگهداری آن سنگین می‌کند. تشکیل زودهنگام انجمن خیرین میراث‌فرهنگی  یکی از موارد ارزشمندی است که توسط وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با مجوز رسمی از وزارت کشور و ثبت شرکت‌ها صورت گرفته است و تحقق این مهم در استان گیلان بسیار مورد تاکید است.

نگرانی از حال بد برخی آثار تاریخی گیلان

وضعیت برخی آثار و بناهای تاریخی در استان نامطلوب است، و با توجه به شرایط اقلیمی که در استان گیلان حاکم است هر ۲۰ سال باید بناهای تاریخی کاملا مرمت، بازسازی و ساماندهی شود.

وجود 5200 اثر تاریخی در استان که از این تعداد ۱۲۵۰ اثر تاریخی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است که اعتبارات کم دولتی پاسخ‌گوی مرمت همه بناهای تاریخی نیست، راه اندازی انجمن خیرین میراث‌فرهنگی گام موثری در حفظ و مرمت آثار و ابنیه تاریخی است. شکل گیری انجمن‌های خیرین با پسوندهای مختلف نظیر سلامت، مدرسه سازی و ... فرهنگ خیرخواهی را جامعه نهادینه کرده است‌ و پیشگام کردن خیرین در حفظ و حراست از میراث‌فرهنگی و آثار تاریخی دستاوردهای ارزشمندی به دنبال دارد. حفظ و حراست از آثار تاریخی خط قرمز ماست و انجمن خیرین میراث‌فرهنگی می تواند بال و بازوی توانمند برای سازمان میراث‌فرهنگی در حفظ و صیانت از آثار تاریخی به‌ حساب آید.

حفظ میراث فرهنگی مردمی شود

 بازسازی، بازآفرینی و مرمت آثار تاریخی همچون کاروانسرای تی تی به روند ثبت ملی و جهانی شدن آن تاثیر مستقیم می‌گذارد. شهرک تاریخی ماسوله به عنوان یکی از شاهکارهای سنتی و تاریخی گیلان در چند قدمی ثبت جهانی قرار دارد که با حفظ و نگهداری این مجموعه تاریخی، باعث شناساندن گیلان به دنیا می‌شود.

جلب مشارکت های مردمی در حفظ، مرمت و نگهداری آثار تاریخی از ملزومات میراث‌فرهنگی است که با شکل گیری انجمن خیرین این مهم ساماندهی می شود. دستگاه‌های دولتی اعتبار مناسبی برای مرمت و بازسازی این بناهای تاریخی ندارند  انجمن خیرین میراث‌فرهنگی می تواند در این بخش کمک حال سازمان باشد.

مشارکت مردم و خیرین در همه عرصه ها بویژه حفظ میراث‌فرهنگی، آثار و ابنیه تاریخی در واقع حفظ میراث مردم توسط خود مردم است که یقینا اگر با نگاه دلسوزانه تر و مهربانانه تر از سوی خیرین و مردم همراه شود انقلابی در حوزه میراث فرهنگی خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402090300139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha