انجمن خیران میراث‌فرهنگی، مدیریتی از جنس مردم

زمانی که مردم برای حفاظت از آثار تاریخی پیشقدم شوند آنگاه حفاظت از میراث کهن ایرانی تضمین خواهد شد.

مرتضی صفری، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی در یادداشتی نوشت: میراث‌فرهنگی ایران در همه ابعاد و بخش‌های آن چه در حوزه ملموس و چه در حوزه ناملموس همواره دارای جایگاه مردمی و ملی است و اگر این خاصیت عمده و ماندگار آن نبود قطعا همانند بخشی از آثار که اکنون برای همیشه به تاریخ پیوسته‌اند از صفحه روزگار محو می‌شد.

امروز مانایی نوروز، شب یلدا، مراسم محرم و اربعین حسینی، مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان با تمام ظرفیت‌های تاریخی، باستانی و مردم‌شناسی آن و  هزاران اثر تاریخی، طبیعی و تمامی آثاری که در موزه‌ها به نمایش در آمده‌اند همه و همه علاوه بر تلاش دولت‌ها نشانی از علاقه و اهتمام مردم در این زمینه‌اند.

با اهتمام جناب آقای مهندس ضرغامی وزیر محترم وزارت متبوع و مساعی جناب آقای دارابی  قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی موضوع خیران میراث‌فرهنگی در سطح ملی مطرح شده که بی‌شک می‌تواند در روند توجه و حفاظت بیشتر و بهتر حوزه میراث‌فرهنگی در تمام ابعاد پیش گفته مادی و معنوی، ملموس و ناملموس منشاء خیر و اثر باشد.

بی‌تردید حضور مردم به عنوان وارثان و صاحبان اصلی میراث‌فرهنگی در این مقوله می‌تواند در ماندگاری و توجه بیش ازپیش به این عرصه کمک شایان توجهی کرده و در انتقال آن به نسل‌های آینده موثر باشد.

انجمن خیران میراث‌فرهنگی فرصتی است که این داشته‌های ارزشمند حفظ و بخشی از تلاش برای حفاظت و مدیریت آن به مردم و علاقه‌مندان واقعی منتقل شود.

استان آذربایجان غربی با دارا بودن بیش از 1750 اثر تاریخی ثبت ملی و پنج اثر ثبت شده در فهرست میراث جهانی همگام با سایر استان‌های کشور آمادگی کامل خویش را برای پیوستن به این انجمن ارزشمند اعلام و در آن مشارکت جدی خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402090400176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha