اهمیت مرمت و بازسازی قلعه تاریخی شهرستان اشکذر

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اشکذر گفت: قلعه تاریخی شهرستان اشکذر نیازمند مرمت و بازسازی جدی است.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، مهدی جمالیان روز دوشنبه ششم آذرماه با اعلام این خبر گفت: قلعه تاریخی شهرستان اشکذر دارای مساحتی حدود ۲۷۵۰ متر مربع است و به صورت مستطیلی شکل و دارای چهار برج در چهار گوشه یا ضلع آن است.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اشکذر با اشاره به اینکه دیوارهای این بنا، بسیار بلند و کشیده است و ضخامت این دیوار ها در پایین حدود ۲ متر است و هرچه به سمت بالا می رود از ضخامت دیوار کم می شود افزود: طبق شواهد به جای مانده داخل قلعه، عمارت های داخل این قلعه به صورت دو طبقه بوده است و ورودی قلعه از سمت غرب بوده است.

جمالیان اظهار داشت: در مجموع این بنا با مصالح خشت و چینه و با ملات گل ساخته شده است که در حال حاضر در تملک اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد است.

او با بیان اینکه این قلعه در محله توده در ضلع جنوب غربی آسیاب آبی و حسینیه سفید قرار گرفته ادامه داد: قلعه دارای چهار برج دیدبانی، حفاظتی در چهار گوشه بنا است که با حصارهای چینه ای بلند به هم متصل شده است و بناهای داخلی قلعه که در دو طبقه بنا شده بودند همگی تخریب شده و آثار طاق ها و دورهای سقف برروی حصارهای قلعه نمایان است.

جمالیان گفت: این بنا یکی از بناهای تاریخی و با ارزش منطقه محسوب می شود که در کنار آسیاب آبی و حسینیه سفید و مسجد حاجی رجبعلی و همچنین سایت تاریخی اشکذر می تواند به مجموعه توریستی، گردشگری تبدیل شود بنابراین توجه خاصی را می طلبد و باید برای حفظ و بازسازی آن گام های جدی تر برداشته شود.

قلعه تاریخی شهرستان اشکذر متعلق به دوره افشاریه– زندیه به شماره ۳۰۵۰۳ تاریخ ۱۰/۹/۱۳۸۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402090600320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha