فرماندهی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی خراسان رضوی در چهار سال اخیر کارنامه موفقی داشته است

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کشور گفت: فرماندهی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی خراسان رضوی در چهار سال اخیر کارنامه موفقی داشته است که این نتیجه تلاش و زحمات زیاد فرماندهی، نیروهای یگان و همراهی و همکاری مدیرکل و مدیران اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوده است.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، سردار حسن مهری در جلسه تکریم و معارفه فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی که امروز سه شنبه ۷ آذرماه ۱۴۰۲ در موزه بزرگ خراسان برگزار شد، با قدردانی از زحمات سرهنگ محمدعلی مدیر فرمانده اسبق این یگان و جلیل شهابی سرپرست این یگان اظهار کرد: در حوزه میراث‌فرهنگی، همواره مورد هجوم هستیم و در حالت تدافعی قرار داریم.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کشور ادامه داد: همواره عده‌ای به میراث‌فرهنگی چشم طمع داشته و تصور می کنند، هر جا اثر تاریخی است، گنجی هم وجود دارد که این تصور نادرست است.

سردار مهری تصریح کرد: برای گمانه‌زنی، مطالعه و پژوهش باید باستان شناسان مراجعه و کاوش‌های علمی را انجام دهند البته ممکن است در این مطالعه برخی اشیا را نیز کشف کنند.

او با بیان این‌که برخی افراد مدعی داشتن اطلاعاتی درباره مکان گنج هستند، گفت: واقعیت این است که این موضوعات کلاهبرداری و افرادی که به دنبال این موضوع هستند کلاهبردار هستند.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور با بیان این که حدود ۳۵ هزار اثر تاریخی ایران در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است، گفت: برخی از این آثار در مناطق صعب العبور و دور افتاده هستند که برای سرکشی برخی از این آثار ۶-۷ ساعت پیاده روی باید انجام شود.

سردار مهری افزود: در کل کشور دو هزار نیرو برای حفاظت از آثار تاریخی داریم و به حدی با کمبود امکانات و وسایل نقلیه مواجه‌ایم که برخی از همکاران یگان حفاظت با خودروهای شخصی از آثار تاریخی بازدید و سرکشی می‌کنند، امیدواریم با کمک خیران میراث‌فرهنگی که به تازگی فعال شده است توان یگان حفاظت میراث‌فرهنگی نیز افزایش یابد تا آثار تاریخی بیشتری را تحت پوشش حفاظت مستقیم قرار دهیم.

او با اشاره به اهمیت و نقش میراث‌فرهنگی در توسعه گردشگری اظهار کرد: ثبت جهانی آثار تاریخی نقش بسزایی در ورود گردشگران خارجی به کشور دارد و تاکنون نیز ۲۸ اثر تاریخی ایران در فهرست جهانی به ثبت رسیده که ثبت جهانی کاروانسراهای آخرین اثر از ایران بوده و ۵۶ کاروانسرا در فهرست جهانی به ثبت رسید.
 



 

سردار مهری تصریح کرد: صنعت گردشگری به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر اقتصاد تاثیرگذار است و همواره به عنوان یک جایگزین برای اقتصاد نفتی ایران مطرح بوده که امیدواریم با اقداماتی که در حال انجام است این مهم محقق شود.

او با بیان این‌که آثار تاریخی هویت ماست و باید از همه ظرفیت‌ها برای حفاظت از میراث‌فرهنگی بهره بگیریم، گفت: ما چاره‌ای نداریم به‌جز این که از مردم کمک بگیریم، استان خراسان رضوی نیز جزو استان‌هایی است که مردم، اعضای شوراهای اسلامی شهرها و روستاها، دهیاران، ائمه جمعه و دیگر بخش‌ها همکاری قابل توجهی با یگان حفاظت استان داشته‌اند.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور تصریح کرد: شماره تلفن ۰۹۶۶۲ برای دریافت اخبار و اطلاعات حوزه میراث‌فرهنگی از سراسر کشور پیش بینی شده که با دریافت هرگونه خبر و اطلاعات به یگان استان اعلام می‎کنیم.

هم‎چنین سید جواد موسوی مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی در این جلسه اظهار کرد: حفاظت از میراث‌فرهنگی جوز اولویت‌های وزارت است و حفاظت از آثار تاریخی به این دلیل که جایگزین ندارد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

او افزود: در استان خراسان رضوی حدود سه هزار اثر تاریخی شناسایی شده وجود دارد و حدود هزار و ۶۰۰ اثر نیز در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.

موسوی تصریح کرد: استان خراسان رضوی به دلیل موقعیت استراتژیک همواره مورد توجه بوده و مهد علم، دانش و فرهنگ بوده است و در جای جای این استان آثار تاریخی معظم زیادی قرار دارد که حفاظت از آن‌ها در اولویت قرار دارد.

فرماندهی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی خراسان رضوی در چهار سال اخیر کارنامه موفقی داشته است

هم‌چنین در این مراسم سرهنگ محمدعلی مدیر فرمانده سابق یگان حفاظت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی از همراهی و همکاری تمامی کارکنان  و مدیران یگان حفاظت و اداره کل در طول مدت مسئولیت قدردانی کرد و گفت: حضور و خدمت در میراث‌فرهنگی را مایه مباهات و افتخار خود می‌دانم.

همچنین سرهنگ سید علی باقری فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی از حسن اعتماد سردار فرماندهی انتظامی استان، سردار فرماندهی یگان حفاظت میراث فرهنگی کشور قدردانی کرد و گفت: امیدوارم بتوانم در مسیر خدمت از تمام ظرفیت‌ها برای حفاظت از میراث‌فرهنگی استفاده کنیم.

در این مراسم تکریم و معارفه محمد دولخانی رئیس پلیس پیشگیری استان خراسان رضوی و فرماندهان یگان های حفاظت دستگاه های اجرایی استان  حضور داشتتند.

در این مراسم سرهنگ محمد علی مدیر فرماندهی یگان حفاظت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی را به مدت حدود چهار سال برعهده داشت که با تازگی به افتخار بازنشستگی نائل شده تکریم شد و سرهنگ سید علی باقری معارفه شد.
هم‎چنین در این مراسم  از جلیل شهابی جم که سرپرستی این یگان حفاظت برعهده داشت تقدیر شد.
 

فرماندهی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی خراسان رضوی در چهار سال اخیر کارنامه موفقی داشته است

انتهای پیام/

کد خبر 1402090700400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha