بیانیه‌ پایانی اولین همایش گردشگری سبز خوزستان و نشست کارشناسان و مسئولان طبیعت‌گردی سراسر کشور منتشر شد

دست‌اندرکاران و برگزارکنندگان اولین همایش گردشگری سبز و نشست کارشناسان و مسئولان طبیعت‌گردی سراسر کشور در خوزستان، بیانیه‌ پایانی این همایش را منتشر کردند.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، در متن این بیانیه آمده است:

«استان خوزستان در جنوب‌غرب ایران از غنی‌ترین مناطق کشور ایران به لحاظ تنوع زیستی است که از ساحل خلیج فارس تا ارتفاع سه‌هزار و ۷۵۴ متری کوه کینو در زاگرس را شامل می‌شود. یک سوم خوزستان کوهستان زاگرس است و بخش وسیع دیگر را جلگه‌ خوزستان در بر گرفته است. کوه‌های برف‌گیر و یخچال‌های زاگرس، کوهپایه‌ها، جنگل‌های بلوط و جنگل‌های کهن نیمه‌گرمسیری رودخانه‌ای میانرودان، رودهای کارون، دز، کرخه، اروند، بهمنشیر و مارون، تالاب‌های بین‌المللی هورالعظیم و شادگان تا تالاب میانگران و شیمبار و بامدژ، پدیده‌های زمین‌گردشگری چون تشکوه و کوه سوخته و غیره تا ام‌الدبس و شنزارهای غرب خوزستان و غیره سبب شد این استان میزبان برگزاری اولین همایش گردشگری سبز و نشست تخصصی سراسری کارشناسان و مسئولان طبیعت‌گردی کشور شود و تجربیات ارزنده‌ای در اختیار متخصصان و برنامه‌ریزان این حوزه قرار داده شود. دست‌اندرکاران این برنامه بر این باورند که:

استان خوزستان زیستگاه بیش از ۴۰۱ گونه پرنده و شاهراه مهاجرت پرندگان سه قاره‌ اروپا، آفریقا و آسیا است. از تالاب هورالعظیم به عنوان گنج تنوع زیستی خاورمیانه تا جزایر پرندگان در خلیج ‌ارس و پارک‌های ملی دز و کرخه و زیستگاه‌های متنوع دیگر، این استان را به یکی از مهمترین مقصدهای پرنده‌نگری ایران و جهان تبدیل کرده است.

تشکیل و استقرار "دبیرخانه دائمی پرنده‌نگری ایران" در استان خوزستان همچنان که نهادی برای برنامه‌ریزی در حوزه‌ پرنده‌نگری کشور است، به ترویج این فعالیت اکوتوریسمی د رکشور خواهد پرداخت. تسهیل شرایط ورود گردشگران خارجی تخصصی حوزه‌ اکوتوریسم و پرنده‌نگری به این استان در راستای حفاظت از گونه‌ها و توانمندسازی جامعه‌ محلی ضروری‌ است و موانع موجود باید کاهش یابد.

موقعیت جغرافیایی خوزستان، تنوع بی‌نظیری از فرهنگ‌های گوناگون را به‌وجود آورده و به رنگین‌کمان اقوام شهرت یافته است. آنچنان که تفاوت‌های موجود، بستر بی‌شمار عناصر میراث‌فرهنگی ناملموس با آداب و رسوم و آیین‌ها، دانش‌های بومی و هنرهای سنتی، موسیقی و خوراک را به نمایش می‌گذارد و استان را مستعد میزبانی از گردشگران فرهنگی کرده است. "برگزاری رویدادهای ملی با محوریت میراث ناملموس استان" از اقداماتی است که می‌تواند در بالفعل کردن و ماندگاری این ظرفیت‌ها نقش مهمی را ایفا کند.

تنوع اقلیمی و تنوع قومی در خوزستان، سبب وجود روستاهایی با ظرفیت‌های بسیار بالای طبیعی، تاریخی و فرهنگی شده است. مشارکت و بهره‌مندی خردمندانه‌ مردم ‌محلی از زیستگاه و همراهی نهادهای مختلف دولتی و غیردولتی مرتبط باید از اولویت‌های برنامه‌های گردشگری منطقه در راستای حفاظت و بهبود زندگی در روستاها و بسترسازی در راستای "ثبت جهانی روستاهای گردشگری" در استان شود.

استان خوزستان با حدود ۷۷ گونه پستاندار، ۸۵ گونه خزنده‌، ۵ گونه دوزیست ، ۵۶ گونه ماهی آب‌های داخلی و ۹۰۰ گونه ماهیان خلیج‌فارس مستعد "توسعه‌ گشت‌های تخصصی حیات‌وحش" با جلب مشارکت جوامع محلی و همراهی و همکاری دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و انجمن‌های مردم‌نهاد در حوزه‌ گردشگری و محیط‌زیست است.

استان خوزستان جایگاه ویژه‌ای در توسعه‌ انواع محصولات گردشگری دارد؛ این استان قابلیت توسعه‌ محصولات مختلف گردشگری همچون گردشگری طبیعی، گرشگری تاریخی
(وجود پنج اثر ثبت‌شده‌ جهانی و بی‌شمار آثار تاریخی ثبت‌شده‌ ملی)، گردشگری روستایی، گردشگری عشایری، گردشگری سلامت، گردشگری جنگ، گردشگری خوراک، گردشگری فرهنگی و گردشگری آبی را دارد. توسعه‌ انواع گردشگری استان، نیازمند آموزش، توانمندسازی جامعه‌ محلی و فراهم نمودن زیرساخت‌های لازم است که در گرو همگرایی و همراهی نهادهای مختلف است. هماهنگی و تعامل دستگاه‌های اجرایی و دستگاه‌های مرتبط با حوزه‌ گردشگری، گام مهم و ‌کلیدی برای تبدیل داشته‌ها و جاذبه‌های این استان به مقاصد گردشگری است.

منطقه‌ی آزاد اروند با ظرفیت منحصر به‌فرد، جایگاه ویژه­ای در زمینه‌ گردشگری و جذب گردشگران داخلی و خارجی کشور را دارا است. همکاری و تعامل فزاینده‌ سازمان منطقه‌آزاد اروند در حوزه‌ گردشگری، علاوه بر ایجاد مزیت‌های فراوان در توسعه‌ گردشگری منطقه، می‌تواند به عنوان الگویی موفق و قابل تعمیم در کشور معرفی شود.»

همایش ملی گردشگری سبز در تاریخ یکم و دوم آذر ماه در منطقه‌آزاد اروند و شادگان برگزار شد که در این همایش نشست تخصصی کارشناسان طبیعت‌گردی سراسر کشور با محورهای روستاهای جهانی گردشگری، پاسداشت روز ملی پرنده‌نگری، گردشگری در مناطق تالابی، نشست کمیته طبیعت‌گردی و گردشگری نجوم برگزار شد. این همایش با شرکت جمعی از مدیران کل میراث‌فرهنگی، معاونان گردشگری و نیز کارشناسان طبیعت‌گردی سراسر کشور و باحضور مدیران و مسئولان گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی و استان خوزستان اجرا شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402090900530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha