ایجاد ارتباط بصری و فضایی در مجموعه‌های اطراف بازار کهنه

مدیرکل فنی و طراحی شهرداری قم گفت: در زمین مجاور بازار کهنه یک مجموعه پارکینگ عمومی در حال ساخت است که در طراحی طبقه همکف ایجاد ارتباط بصری و فضایی با مجموعه بازار کهنه و کاروانسرای ملاحسین دیده‌ شده است.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، لیلی نیک خلق احمدی، با اشاره به طراحی پارکینگ عمومی مجاور بازار کهنه در دو طبقه اظهار کرد: در طبقه همکف پروژه به ‌گونه‌ای طراحی ‌شده است که با مجموعه بازار کهنه و کاروانسرای ملاحسین ارتباط داشته باشد.

مدیرکل فنی و طراحی شهرداری قم خاطرنشان کرد: ارتباط میان این طبقه همکف که رویدادهای فرهنگی نیز برای آن پیش‌بینی‌ شده است با کاروانسرای ملاحسین بر ارزش فضایی آن می‌افزاید.

او ادامه داد: تمام این طراحی‌ها، یک مجموعه را تشکیل می‌دهد که هم راسته ‌بازار در آن دیده‌ شده، هم یک مرکزیت برای اقدام‌های فرهنگی و هم ارتباط با محدوده تاریخی پیش‌بینی‌ شده است.

او با اشاره به این که گودبرداری این محدوده دو دهه پیش انجام ‌شده بود، تصریح کرد: دو سال قبل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری قم ایمن‌سازی این گود را انجام داده بود، ولی همین کار نیاز به بروز رسانی داشت.

نیک خلق احمدی اضافه کرد: به دلیل حساسیت پروژه در تمام مراحل در کنار پیمانکار بودیم و جزییات کار ایمن‌سازی طراحی می‌شد.

او با تأکید بر این که در طراحی این پارکینگ از مشاور خواستیم، با اهالی محله صحبت و کارکردها و پیشینه این محدوده را بررسی کند، گفت: همچنین مشاور موظف شده است که با کارشناسان میراث‌فرهنگی جلساتی داشته باشد و عکس‌های هوایی این محدوده را به ‌طور کامل رصد کند.

او بیان کرد: برای ما بسیار مهم بود که در این محدوده چه اقداماتی از حیطه تجاری و فرهنگی انجام می‌شده و ارتباط کاربری‌های دیگر از جمله مدرسه و مسجد با این قسمت از بازار چگونه بوده است.

بازار قدیم شهر قم از شاهکارهای معماری ایران به شمار می‌رود و متشکل از راسته، چهارسوق، سرا و تیمچه بزرگ است و ورودی‌های آن در خیابان‌های طالقانی (آذر) و ۱۹ دی (باجک) قرار دارد. 

این مجموعه در بافت قدیمی این شهر است و تیمچه بزرگ این بازار، بزرگ‌ترین سقف ضربی را در سراسر کشور دارد، هر کدام از بخش‌های بازار مذکور، برخوردار از معماری ناب و مثال‌زدنی ایران است که اصول معماری سنتی ایرانی را با توجه به کویری بودن منطقه، به خوبی در ساخت آن به ‌کار رفته است. 

هر بخش از بازار قدیمی شهر قم در دوران مختلفی ساخته و به مرور بر وسعت آن افزوده شده و قدمت بازار قم متعلق به دوره‌های سلجوقیان، ایلخانیان، صفویان، قاجار و پهلوی است.

بازار نو و کهنه به شماره ۱۹۳۷ و تیمچه بزرگ با شماره ۱۹۰۲ در سال ۱۳۷۶ هجری خورشیدی به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیدند و از مکان‌های دیدنی استان قم برای گردشگران محسوب می‌شوند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402091000545

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha