جشنواره رسانه‌های برتر حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار می‌شود/ انتخاب نخبگان به‌ عنوان‌ سفیران میراث‌فرهنگی 

قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی گفت: نخستین جشنواره رسانه‌های برتر در حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، زمستان امسال آغاز به کار می‌کند.

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، علی دارابی، قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی در آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی که عصر امروز -جمعه ۱۰ آذر ۱۴۰۲- در محل سالن همایش‌های دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد، اظهار کرد: بیش از ۲ هزار اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که این آثار توسط ۵۰ نفر از داوران مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

وی افزود: این جشنواره تلاش زیادی داشت تا به مردمی بودن نزدیک شود. به‌عنوان مثال، برگزاری ۲۰ نمایش در محل کاروانسرای سعدالسلطنه، نمونه‌ای از مردمی شدن این جشنواره است.

دارابی گفت: نمایش ۱۴۰ اثر سینمایی در سینما و پلتفرم‌های مختلف از ویژگی‌های این دوره از جشنواره است. ضمن این که پیش‌رویدادهایی در این دوره از جشنواره برگزار شد که همه و همه در تلاش زیادی بود که جشنواره دوم، رخداد قابل ملاحظه‌ای را رقم بزند.

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی ادامه داد: ما در معاونت میراث‌فرهنگی در دولت سیزدهم، چند برنامه مهم را در دستور کار داریم که به‌عنوان مثال می‌توان به این موضوع اشاره کرد که نخستین دوره تجلیل از رسانه‌های برتر در ۳ حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از زمستان امسال آغاز می‌شود تا بتوانیم تجلیل و تقدیری از رسانه‌های برتر داشته باشیم، چرا که رابطه معناداری بین تقویت رسانه‌ها و تعالی حکمرانی در هر کشوری وجود دارد.

وی افزود: همچنین سفیران میراث‌فرهنگی به زودی فعالیت خود را آغاز می‌کنند. قرار است که از نخبگان و شایستگان به‌عنوان سفیران میراث‌فرهنگی استفاده کنیم.

۳ پرونده ثبت ناملموس در انتظار جهانی شدن 

دارابی گفت: هفته آینده هجدهمین نشست کمیته بین‌الدول حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس برگزار می‌شود که ما سه پرونده در این کمیته داریم. یکی از پرونده‌های ما، پرونده افطاری است که به صورت مشارکت با تعدادی از کشورهای دیگر است و همچنین پرونده هنر تذهیب و جشن سده به‌عنوان پرونده‌های چندملیتی در این کمیته بررسی خواهند شد.

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی اضافه کرد: با ثبت این سه عنصر میراث ناملموس امیدواریم بتوانیم برای حوزه میراث‌فرهنگی  ایران بزرگ گام‌های مهم برداریم.

دارابی به امر مهم صیانت، حفاظت و مرمت آثار تاریخی اشاره کرد و افزود: انجمن خیرین میراث‌فرهنگی که چهارم آذرماه در تهران راه‌اندازی شد، راه مهمی برای تحقق صیانت و مرمت آثار تاریخی است.

قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی یادآور شد: سرمایه‌گذاری در امر آموزش، کادرسازی، حفاظت و مقاومت‌سازی بناهای تاریخی، گسترش سیستم حفاظتی و پایشی آثار تاریخی و ... از مهمترین اقداماتی است که معاونت میراث‌فرهنگی در دولت سیزدهم در دستور کار دارد.

دارابی در پایان صحبت‌های خود گفت: حفاظت از میراث‌فرهنگی در نظام دیوان‌سالار کشور، فراز و فرودهای مختلفی در یک قرن گذشته داشته است؛ گاهی اوقات میراث‌فرهنگی را موضوعی تشریفاتی می‌دانستند و گاهی نیز آن را یک امر حاکمیتی قلمداد می‌کردند. ما تلاش‌مان بر این است که صیانت از میراث‌فرهنگی را به امری مردمی تبدیل کنیم‌، چرا که دولت‌ها می‌آیند و می‌روند اما این آثار باقی می‌ماند و ما وظیفه داریم این آثار ارزشمند را حفظ کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1402091000550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha