تونل زیر محوطه راه‌آهن اهواز کشف جدید نیست/ بررسی مقدماتی در سال‌های گذشته انجام شده بود

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی خوزستان با بیان این‌که تونل زیر محوطه راه‌آهن اهواز کشف جدیدی نیست، گفت: درحال هماهنگی برای دریافت مجوز از راه‌آهن برای بازدید مجدد از محوطه هستیم و به محض دریافت مجوز، کارشناسان ما از محوطه و تونل بازدید و تهیه گزارش کارشناسی خواهند کرد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، سیدمحسن حسینی ۱۱ آذرماه ۱۴۰۲ با اشاره به این‌که بررسی مقدماتی و اولیه از این تونل طی سال‌های گذشته صورت گرفته بود گفت: مجددا در حال هماهنگی با راه‌آهن و پیگیری به‌منظور بازدید دوباره کارشناسان مرتبط با ثبت آثار از این محوطه هستیم و چنانچه کارشناسان تشخیص دهند که اثر واجد شرایط در فهرست آثار ملی است، موضوع را به جد پیگیری خواهیم کرد تا به یاری خدا ضمن ثبت اثر، اقدامات لازم برای حفظ، نگهداری و در نهایت مرمت تونل با همکاری مسوولان مربوط انجام شود.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی خوزستان تصریح کرد: بررسی و کارشناسی‌های مقدماتی حاکی از این بود که تونل یادشده مربوط به جنگ جهانی اول است که از میدان راه‌آهن، احتمالأ، به طرف بیمارستان رازی در مجاورت رود کارون امتداد دارد؛ باوجود این، از آنجا که قسمت‌هایی از این تونل به علت عوامل طبیعی ریزش کرده است و تردد در همه قسمت‌ها و دنبال کردن کامل مسیر آن از نظر کارشناسان امکان‌پذیر نیست، نمی‌توان فعلأ هیچ‌گونه نظر قطعی درباره قدمت آن ارائه داد.

او تأکید کرد: تا زمان بازدید و ارائه گزارش کارشناس نمی‌توان هیچ‌گونه تصمیمی گرفت و اظهار نظر قطعی کرد چون هنوز نه از ساختار تونل اطلاعی داریم و نه از قدمت آن، به‌هرحال منتظر بازدید و ارائه گزارش کارشناسی هستیم.

حسینی افزود: اداره‌کل میراث‌فرهنگی خوزستان در راستای ثبت آثار ارزشمند که واجد شرایط قرارگیری در فهرست آثار ملی هستند، تلاش خود را خواهد کرد و جزو اولویت‌ها و برنامه‌های اصلی ما است.

او ضمن قدردانی از سازمان‌های مردم‌نهاد و رسانه‌ها که در این زمینه حساسیت نشان می‌دهند و موارد را به میراث‌فرهنگی اطلاع‌رسانی می‌کنند اضافه کرد: مواریث فرهنگی متعلق به همه مردم است و ما مسئول حفاظت از این مواریث بوده و هرگونه مواردی را با آغوش باز پذیرا هستیم.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی خوزستان تأکید کرد: از اصحاب محترم رسانه انتظار می‌رود با سعه صبر به پیگیری اخبار تخصصی میراث‌فرهنگی بپردازند چرا که این حوزه تخصصی نیازمند بررسی دقیق کارشناسی است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402091100604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha