مراسم آیینی نقالی و شاهنامه‌خوانی در شوشتر برگزار شد

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شوشتر از برگزاری رویداد فرهنگی نقالی و شاهنامه‌خوانی در خانه تاریخی طبیب شوشتر خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، داوود نجارآسیابانی با اشاره به جایگاه شوشتر به عنوان یکی از اصلی‌ترین مراکز شاهنامه‌خوانی و شاهنامه‌پژوهی در کشور گفت: باتوجه به نقش و جایگاه شاهنامه و علاقه‌مندی مردم شوشتر به نشر و آموزش اثر جاودانه حکیم طوس، مراسم آیینی نقالی و شاهنامه‌خوانی دهم آذرماه ۱۴۰۲ به همت اداره میراث‌فرهنگی شوشتر برگزار شد که با استقبال گرم مردم و دوست‌داران این حوزه مواجه شد.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شوشتر افزود: این رویداد فرهنگی که به مناسبت سالروز ثبت‌جهانی نقالی، هنر قصه‌خوانی نمایشی ایرانی برگزار شد، با چند روز تأخیر و باحضور کارشناسان و متخصصان حوزه شاهنامه فردوسی به اجرا درآمد.

او گفت: شوشتر از سالیان کهن به عنوان مهد و بستر اصلی شاهنامه‌خوانی شناخته می‌شده است و به همین خاطر این برنامه در راستای ترویج و آموزش این کتاب ارزشمند ایران اسلامی در خانه تاریخی طبیب شوشتر برگزار شد.

لازم به ذکر است، در این رویداد جمعی از نقالان خردسال و نوجوان آموزشگاه نقالی هنرنمایی کردند و آموخته‌های خود را به نمایش گذاشتند. همچنین دکتر خبازی مؤسس خردسرای طوس در شوشتر و شاهنامه‌پژوه به بیان ظرفیت‌های این هنر در کشور و استان خوزستان و به ویژه در کهن‌سرزمین شوشتر پرداخت. افزون بر این، دکتر محمد چهارمحالی درخصوص سابقه نقالی در ایران و استاد علی‌اصغر کیانی‌پور شاهنامه‌پژوه و یکی از نویسندگان شوشتر به بیان اهمیت آموزش این هنر به نسل نوپای جامعه پرداختند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402091100606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha