آغاز مرمت و بام سازی خانه تاریخی قرایی رشتخوار

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رشتخوار از آغاز مرمت و بام‌سازی خانه تاریخی قرایی این شهرستان خبر داد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی کاظم کامیاب با اعلام این خبر گفت: در این مرحله از مرمت سبک‌سازی و اصلاح شیب ضلع جنوبی، سبک‌سازی ضلع شمالی و کاهگل کامل پوشش سقف‌ها و کاهگل دیوارهای داخلی خانه قرایی در حال انجام است.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان رشتخوار ادامه داد: برای این عملیات مرمتی بیش از ۶۰۰ میلیون ریال اعتبار پیش‌بینی شده است. کامیاب تصریح کرد: این خانه تاریخی با ۱۵۵۰ متر مساحت در مرکز شهر رشتخوار قرار دارد و یکی از یادگاران معماری دوران قاجار و یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی شهرستان است که در این مرحله از مرمت بام‌سازی آن به صورت کامل انجام خواهد گرفت.

او با بیان این‌که این بنای تاریخی از چهار قسمت با دیوارهای خشتی و سقف‌های گنبدی شکل ساخته شده است، اظهار کرد: هر قسمت از این خانه تاریخی کاربردی متفاوت داشته است، به این صورت که از قسمت شمالی به عنوان شاه نشین زمستانی، از قسمت جنوبی به عنوان فضایی برای گذراندن فصول گرم سال، از قسمت شرقی به عنوان فضایی برای پذیرایی از مهمانان و از قسمت غربی نیز به عنوان اتاق‌های مخصوص خدمه و نگهبانان استفاده کرده‌اند.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان رشتخوار افزود: با توجه به کتیبه سردر ایوان شمالی این اثر تاریخی به دستور حاج سلطان علی خان قرائی ملقب به حاجی خان یاور و توسط معماران یزدی در ۲۰ شعبان ۱۳۴۴ه.ق ساخته شده است و در تاریخ ۱۳۸۰/۱۲/۲۵ به شماره ۵۱۴۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

کامیاب تصریح کرد: در این بنای تاریخی زیبا تلاش شده با حفظ کاربری اصلی یعنی خانه اعیانی مسکونی، اتاق‌های خان، مهمان‌خانه، مطبخ و ... به همان شکل حفظ و به دلیل این‌که این مکان تنها موزه رسمی شهرستان است، آیین‌ها، آداب و رسوم شهرستان هم‌چون مراسم مذهبی و ازدواج، صنایع دستی شهرستان مانند سفالگری، فرت‌بافی و دیگر بافته‌ها مثل قالیچه در این خانه موزه به نمایش گذاشته شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402091200618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha