پایان مرمت موزه چهار سوق ساوه مرکزی

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: عملیات مرمت موزه تاریخی چهارسوق شهرستان ساوه به اتمام رسید.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، حسین محمودی با اعلام این خبر گفت: همچنین برای موزه «چهارسوق» این شهرستان به عنوان یکی از بناهای به جا مانده از دوره صفوی که همه ساله اعتباری برای تداوم مرمت و نگهداری آن هزینه می‌شود و امسال نیز ۵۰۰ میلیون ریال در راستای پاکسازی، بندکشی و تعویض آجرهای فرسوده آن هزینه شده است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی بیان کرد: بنای این موزه ساختمانی چهارضلعی است. در چهار ضلع اصلی شمال، جنوب، شرق و غرب آن چهار دالان تعبیه شده که هر یک از این دالان‌ها در گذشته به بازاری راه داشته است و علت نام چهارسوق نیز همین بوده است. از آن چهار بازار ، بازار بزرگ ساوه در شمال گنبد و چند مغازه و بازارچه‌ای کوچک در مسیر دالان جنوبی باقی مانده است.

محمودی گفت: در بدنه‌ی بنا و سقف آن در مجموع سیزده هورانه (پنجره‌ی نورگیر) تعبیه شده است. این نورگیرها با شیشه‌هایی رنگی مزین شده‌اند و به محیط موزه فضای دلنشینی بخشیده‌اند.

به کفته او این گنبد از جمله بناهای به‌جا مانده از دودمان صفویان است و در تاریخ شانزدهم خرداد ماه ۱۳۵۶ خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران به‌ثبت رسید و سرانجام در سال ۱۳۸۶ تحت‌عنوان موزه‌ی مردم‌شناسی ساوه مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

شهرستان ساوه دارای ۴۳۰ اثر تاریخی شناسایی شده بوده که تاکنون ۱۳۰ مورد از آنها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
 

انتهای پیام/

کد خبر 1402091300656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha