بررسی وضعیت پل تاریخی زمان‌خان سامان توسط استادان دانشگاه اصفهان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: استادان فنی حوزه میراثی دانشگاه اصفهان در حال بررسی وضعیت پل تاریخی زمان‌خان سامان هستند.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری، علیرضا جیلان روز دوشنبه ۱۳ آذرماه ۱۴۰۲ با اعلام این خبر تأکید کرد: یک گروه سه نفره از از استادان دانشگاه اصفهان (اعضای مشاوران تهیه طرح جامع آسیب‌شناسی و مرمت پل زمان‌خان سامان) از محل پل بازدید کردند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری افزود: همزمان با حضور کارشناسان در محل به‌صورت کارشناسی در نشست شورای فنی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری در محل پل زمانخان سامان برنامه و دستور کار حفاظت اضطراری این پل تاریخی مصوب و به پیمانکار ابلاغ شد.

جیلان تصریح کرد: در همین راستا مقرر شد دانشگاه اصفهان دوباره بررسی و نتیجه را مکتوب به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری اعلام کند که هم‌اکنون منتظر بررسی دانشگاه هستیم تا نظر نهایی مرمت پل زمان‌خان را فوری در اختیار این اداره‌کل قرار دهد.

او یادآور شد: هرگونه دخل و تصرف در بنای تاریخی به‌ویژه طرح‌های ملی باید از سوی شورای فنی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تأیید شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: در سال‌های گذشته ترک‌ها و ریزش‌هایی در قسمت‌هایی از پایه‌‎های پل زمانخان رُخ داده و آنچه در سال گذشته باعث هشدار برای مرمت این پل تاریخی به‌وجود آمده ریزش بخشی از کوه نزدیک به دیواره کناره پل بوده که ارتباطی با پایه میانی پل نداشته است.

او گفت: البته این موضوع‌ها هشداری است که تدابیر لازم برای تهیه طرح و مرمت آثار تاریخی به‌موقع اندیشیده شود.

جیلان از مردم، رسانه‌های گروهی و دوست‌داران میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری به‌علت نگرانی برای بناهای تاریخی و فرهنگی قدردانی و تأکید کرد: اُمیدوارم بتوانیم از این هشدارها و دل‌نگرانی‌ها در راستای تحقق اهداف این اداره‌کل به‌ویژه مرمت بناهای تاریخی و فرهنگی استفاده کنیم.

او افزود: هرگونه اقدام برای مرمت نیازمند انجام مطالعات نهایی شامل مشخص کردن طرح جامع در زمینه آسیب‌شناسی پل و بستر رودخانه است که باید اطلاعات استخراج، آسیب‌ها مشخص و سپس اقدامات لازم برای مرمت انجام شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: موضوع حفاظت اضطراری پس از بررسی‌های انجام شده از سوی کارشناسان متخصص وزارتخانه، استادان دانشگاه، پیمانکاران با تجربه در پل‌های تاریخی، کارشناسان و متخصصان با هماهنگی شورای فنی وزارتخانه در دستور کار این اداره‌کل قرار دارد و هم‌اکنون با انتخاب پیمانکار اقدامات عملیاتی در حال اجرا است.

او یادآور شد: با توجه به بازدید اخیر به‌همراه استادان دانشگاه اصفهان، پل زمانخان سامان هم‌اکنون از لحاظ پایداری سازه اصلی مشکلی وجود ندارد، اما باید در سریع‌ترین زمان ممکن مطالعات نهایی آسیب‌شناسی و مرمت اصلی انجام شود.

جیلان اضافه کرد: بر اساس ماده ۱۳ قانون حمایت از مرمت و احیاء بافت‌های تاریخی و فرهنگی به شماره ۳۱۱۸۲/۳۱۴ مورخ 18 تیر ۱۳۹۸ و قوانین مرتبط با بناهای تاریخی، تهیه این مطالعات برعهده بهره‌بردار بناهای تاریخی و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری است.

او با اشاره به لزوم همکاری شهرداری سامان برای مرمت این اثر گفت: در این راستا هماهنگی‌ها و توافق‌هایی با محوریت فرمانداری شهرستان سامان انجام شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: به‌همین منظور اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری قراردادی به مبلغ ۱۲ میلیارد ریال برای این مطالعات با دانشگاه اصفهان منعقد کرده است که بخشی از این مطالعات انجام و مقرر شده است تا به فوریت نظر نهایی به این اداره‌کل اعلام شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402091300696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha