داربست‌های زیر گنبد مسجدجامع قزوین در حفاظت و استحکام‌بخشی بنا، نقش سازه‌ای ندارد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین گفت: بر اساس مطالعات انجام شده توسط مشاور طرح، داربست‌های زیر گنبد مسجد جامع هیچ‌گونه نقش سازه‌ای در حفاظت و استحکام‌بخشی این بخش از بنا ندارد.

به گزارش میراث آریا، علیرضا خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین پیرامون امکان برچیدن داربست‌های مسجدجامع قزوین پس از 60 سال، با اشاره به اینکه داربست‌ها سهولت دسترسی به بنا را در روند مرمت فراهم می‌کنند، گفت: داربست ها در طول مرمت مسجد جامع، بارها باز و بسته شده و به عنوان مثال چندسال پیش ایوان شمالی  مسجد جامع داربست بسته شد و پس از پایان کار مرمت داربست ها جمع شد و مطمئنا اگر دوباره نیاز به کار مرمتی داشته باشد با داربست سهولت دسترسی را فراهم می کنیم.

او افزود: داربست های ایوان جنوبی جلوی گنبدخانه نیز در سال‌های اخیر برای سهولت مرمت بنا بسته شده  و پس از پایان مرمت هنوز جمع آوری نشده است. 

خزائلی با اشاره به موضوع جمع آوری داربست های مسجد جامع  که در بازدید دکتر دارابی معاون میراث فرهنگی کشور از مسجد جامع عتیق مطرح شد، تصریح کرد: موضوع  مطرح شده مربوط به  داربست‌های زیر گنبدخانه  این بناست و افرادی  که روی این موضوع بحث دارند به اشتباه اعلام می‌کنند که این داربست‌ها نقش سازه‌ای دارد، در صورتی که بر اساس مطالعاتی که در دو نوبت در سال ۹۸ و ۱۴۰۱ توسط مشاور انجام شده هیچگونه نقش سازه ای برای این داربست ها وجود ندارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین بیان کرد: این داربست ها فقط و فقط نقش سهولت دسترسی دارند و اجرای آنها تنها با همین هدف بوده است. بنابراین طرح این موضوع که با جمع‌آوری داربست‌ها گنبد فرو می‌ریزد یا بنا دچار آسیب می شود، اساساً باور غلط و فاقد هر گونه منطقی هست، چرا که وزن سازه به گونه ای است که این چنین داربست هایی تحمل آن را ندارد و نمی تواند، نقش سازه‌ای ایفا کند.

او در ادامه با اشاره به برگزاری سمینار ملی یک روزه با عنوان بررسی روند مطالعات استحکام‌بخشی مسجد جامع عتیق عنوان کرد: این همایش در روز ۲۹ آذر برگزار خواهد شد و متخصصان و کارشناسان این حوزه و مشاور پروژه به روشن کردن ابعاد کارشناسی این موضوع خواهند پرداخت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین با اشاره به اینکه این پروژه مرمتی جزو پروژه‌های مصوب سفر رئیس جمهوری بوده و منابع آن از محل سفر رئیس جمهوری به قزوین در حال تامین است، خاطرنشان کرد: هدف این است که مسجد جامع عتیق قزوین در پرونده ثبت جهانی مساجد ایران قرار گیرد و باید با تمام تلاش و توان شرایط ثبت این مسجد کهن و زیبای قزوین در  فهرست آثار جهانی را فراهم کنیم.

خزائلی با بیان اینکه  جمع آوری داربست ها براساس نظر شورای فنی استان و درخواست من به عنوان مدیرکل و رئیس شورای فنی در بازدید قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی از این بنا انجام شده است، اظهار کرد: آقای دکتر دارابی حین  بازدید از بنا نیز زمان پایان  مرمت وجمع آوری داربست‌ها را به بازدید و تایید هیات اعزامی از حوزه معاونت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منوط کردند.

او یادآور شد: پروژه مطالعات مرمت بنا با سرعت در دست انجام است  که پس از خاتمه کار که ظرف چند ماه آینده خواهد بود، جمع آوری داربست‌ها انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402091500832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha