شناسایی ۸۰ فرصت سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری ساحلی و دریایی خوزستان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان با اشاره به این‌که طی سال‌های اخیر در راستای شناخت ظرفیت‌های گردشگری، مطالعات جامعی انجام شده و برنامه‌ریزی برای رونق گردشگری دریایی و بهره‌برداری از سواحل خوزستان در چند سطح درحال پیگیری است، از شناسایی بیش از ۸۰ فرصت سرمایه‌گذاری در این حوزه خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، محمدحسین ارسطوزاده امروز شنبه ۱۸ آذرماه ۱۴۰۲ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریامحور از سوی رهبر معظم انقلاب، فصل نوینی را در حوزه اقتصاد دریامحور باز کرد و امید را در دل ساحل‌نشینان برای بهبود وضعیت اقتصادی و معیشت افزایش داده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان با بیان این‌که صنعت گردشگری طی دهه‌های اخیر تأثیر زیادی در توسعه اقتصادی جهان داشته است، افزود: یکی از مهم‌ترین آثار این رشد، موضوع اشتغال‌زایی در میان بخش‌های صنعت گردشگری است.

او بیان کرد: با توجه به این‌که بالغ بر ۳۰۰ کیلومتر از سواحل کشور در حوزه خلیج‌فارس در امتداد ساحلی خوزستان است و شهرهای آبادان، خرمشهر، شادگان، بندرامام خمینی، بندر ماهشهر و هندیجان شهرهای ساحلی و بندری هستند که از دیرباز محل مراودات و دادوستد خارجی کشور بوده‌اند، می‌توانند مقصد مناسبی برای گردشگران داخلی و خارجی باشند.

ارسطوزاده ادامه داد: وجود اولین اسکله‌های کشور و زیرساخت‌های موجود صنایع دریایی همچنین وجود زیست‌بوم‌های کم‌نظیر با انواع آبزیان و جزایری که زیست‌گاه انواع جانوران دریایی هستند، در کنار تالاب‌ بین‌المللی که در فصول مختلف سال میزبان پرندگان مهاجر هستند، از جاذبه‌های منحصر بفرد خوزستان بشمار می‌آیند؛ این در حالی است که تنوع اقوام با فرهنگ و آداب رسوم خاص ساحل‌نشینان نیز از دیگر جاذبه‌های بی‌بدیل فرهنگی ساحل است.

او افزود: اما نکته مهم این است که متأسفانه باوجود صنایع سنگین، به‌ویژه در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی، کاستی و کمبود بسیاری در زیرساخت‌های گردشگری وجود دارد و به ظرفیت گردشگری دریایی کمتر بهاء داده شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان تصریح کرد: خوشبختانه طی سال‌های اخیر در راستای شناخت ظرفیت‌های گردشگری، مطالعات جامعی انجام شده و برنامه‌ریزی برای رونق توسعه گردشگری دریایی و بهره‌برداری از سواحل خوزستان در چند سطح در حال پیگیری است.

او ادامه داد: در فاز نخست با بررسی و شناخت از وضعیت موجود و چگونگی ایجاد رونق و توسعه گردشگری با بهره‌گیری از زیرساخت‌هایی که قابلیت بهره‌برداری دارند اقدام شده است که این مرحله شامل ایجاد مسیرهای آبی برای انجام سفرهای دریایی داخلی و بین‌المللی است.

ارسطوزاده گفت: در گام دوم مطالعات برای توسعه و ایجاد زیرساخت‌ها و تأسیسات گردشگری در کرانه و پس‌کرانه سواحل است، که در همین زمینه بیش از ۸۰ فرصت سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری ساحلی و دریایی شناسایی شده که هریک از طرح‌ها مولد اشتغال در حوزه گردشگری خواهند بود.

او افزود: سفرهای دریایی درون‌استانی و فرااستانی با استان‌های همجوار در امتداد سواحل خلیج‌فارس و دریای عمان همچنین سفرهای بین‌المللی مورد توجه ویژه قرار گرفته‌اند و براساس برنامه، ایجاد زمینه مشارکت بخش خصوصی با فعالان حوزه گردشگری در کشورهای همسایه در راستای توسعه گردشگری دریایی از دیگر اهداف این طرح است.

براساس این گزارش، گردشگری دریایی، یکی از جاذبه‌های سواحل و بنادر است. این جاذبه گردشگری علاوه بر درآمدزایی بالا، ‌ در توسعه گردشگری نیز نقش به‌سزایی دارد.

در ایام نوروز امسال، حدود ٣۴٠ هزار نفر در گردشگاه‌های دریایی مجاز و ایمن استان خوزستان تردد کردند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402091800922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha