صخره‌نوردی در تنگ آبزا خللی به هویت طبیعی و تاریخی اشکفت‌سلمان وارد نکرده است

مدیر پایگاه ملی میراث‌فرهنگی آیاپیر ایذه گفت: از محل آموزش صخره‌نوردی در تنگ آبزا تا نقش‌برجسته‌های درون نیایشگاه اشکفت‌سلمان حدود ۶۳۰ متر فاصله وجود دارد و در واقع تنگ آبزا یک مکان مجزا و خارج از بستر اصلی اشکفت‌سلمان است.  

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی خوزستان، مهدی فرجی با اشاره به موقعیت مکانی اشکفت‌سلمان و فاصله میان این نیایشگاه تا تنگ آبزا «اَوزا» گفت: ضمن احترام به همه دغدغه‌مندان حوزه میراث‌فرهنگی، باید گفت که تنگه آبزا  (در گویش محلی اَوزا) در ۲۱۰ متری تنگه اشکفت‌سلمان و جدا از نیایشگاه قرار دارد.

مدیر پایگاه ملی میراث‌فرهنگی آیاپیر ایذه افزود: طی چند سال گذشته، محدوده طبیعی کوچکی از دیواره شمالی تنگه آبزا در ابتدای مسیر منتهی به نیایشگاه اشکفت‌سلمان توسط گروهی از ورزشکارن و فعالان طبیعت‌گردی به محل تمرین و آموزش صخره‌نوردی و امداد و نجات صخره‌ای تبدیل شده است که در این مکان توسط اساتید این فن به مشتاقان آموزش داده می‌شود؛ به گونه‌ای که این ورزشکاران خود به نوعی میراث‌بانان طبیعی و فرهنگی نیز محسوب می‌شوند.

او در ادامه گفت: به جز فعالان میراث طبیعی و برخی از کوهنوردان ساکن ایذه، کمتر کسی در خود شهرستان و در سطح استان با نام تنگه آبزا آشنایی دارد، از همین‌رو در فضای مجازی و حقیقی برای هرگونه دعوتی برای بهتر شناختن محل و سرراستی نشانی، از اشکفت‌سلمان نام برده می‌شود. در واقع صخره طبیعی محل آموزش در سمت راست تنگه آبزا واقع شده است و در حدود ۶۳۰ متر با نقش برجسته‌های اشکفت‌سلمان فاصله دارند.

فرجی افزود: بیش از چند دهه است که دوستداران طبیعت، صخره‌نوردان، علاقه‌مندان به پیاده‌روی کوهستانی و کوهنوردان از مسیر این تنگه به ارتفاعات الهک صعود می‌کنند و به سمت روستای بیدزرد و حتی هلایجان می‌روند و در واقع آموزش صخره‌نوردی در این تنگه نه فقط آسیبی به محوطه اشکفت‌سلمان و تنگه آبزا وارد نمی‌کند بلکه باتوجه به حضور کوهنوردان و دوستداران طبیعت در حد فاصل بین تنگه آبزا تا نیایشگاه تا ری شا (اشکفت‌سلمان)، این افراد به گونه‌ای نقش میراث‌بانی در مقابل تصرفات غیرقانونی و تخریب این تنگه تاکنون داشته و همانند پشتیبانی قوی برای میراث‌فرهنگی به شمار می‌آیند.

او ادامه داد: در صورت بسته شدن مسیر منتهی به اشکفت همانند ایام نوروز و برگزاری برنامه‌های فرهنگی، به دلیل ازدحام بالای جمعیت، دهانه این تنگه بهترین مکان برای ایجاد پارکینگ و خود تنگه دارای ظرفیت بالایی در جذب گردشگر، طبیعت‌گرد، ورزشکاران و حضور خانواده‌ها برای استفاده از ارتفاعات و روستاهای بالا دست است که در حال حاضر نیز با همین قابلیت‌ها از آن استفاده عمومی می‌شود.

فرجی گفت: درحال حاضر و پیش از این نیز اجازه هیچ‌گونه تحرکاتی در عرصه و حرایم اشکفت‌سلمان اعم از فعالیت‌های عمرانی (به استثنای طرح‌های مصوب وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی) صخره‌نوردی، کوهنوردی، آویزان شدن از بستر صخره‌ای داخل تنگه و حاشیه نقوش برجسته داده نمی‌شود و به طور کلی ممنوع است؛ همچنین یگان حفاظت مستقر در محل و دوربین‌های مداربسته نیز هرگونه تحرکاتی را در این تنگه تاریخی رصد می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402091800952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha