در نشست وزیر میراث‌فرهنگی با دانشجویان چه گذشت؟/ از تشکیل شورای راهبردی دانشجویی در وزارت میراث‌فرهنگی تا احیای نظام استادشاگردی به صورت کاربردی

دانشجویان صنایع‌دستی ۹ دانشگاه کشور مسائل و مشکلات خود را با وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در میان گذاشتند.

به گزارش خبرنگار میراث‌آریا، «سلسله رویدادهای صد منظر ۱، گفت‌وگوی دانشجویان صنایع‌دستی» با حضور مهندس سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، مریم جلالی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی و جمعی از دانشجویان صنایع‌دستی ۹ دانشگاه کشور، صبح امروز یکشنبه ۱۹ آذرماه ۱۴۰۲ در مجموعه فرهنگی، هنری برج آزادی برگزار شد.

در نشست وزیر میراث‌فرهنگی با دانشجویان چه گذشت؟/ از تشکیل شورای راهبردی دانشجویی در وزارت میراث‌فرهنگی تا تخصیص اعتبار برای احیای صنایع‌دستی فراموش شده

عصر جدید پیش‌روی صنایع‌دستی

امیرحسین باستانی دانشجوی دانشگاه هنر با طرح این سئوال که صنایع‌دستی برای رسیدن به جایگاه جهانی چقدر خود را به هنر معاصر نزدیک‌ کرده‌ است، گفت: آیا زمان آن نرسیده صنایع‌دستی ایران عصر جدیدی را پیش‌روی خود ببیند؟.

او همچنین از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درخواست کرد فضایی برای فروش آثار صنایع‌دستی دانشجویان این دانشگاه اختصاص داده شود.

همکاری با دانشگاه در راستای بهبود سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آموزش، راه‌اندازی پلتفرم و زیرساخت لازم برای فروش آثار دانشجویان، حمایت مالی و در اختیار گذاشتن تسهیلات، برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی به‌منظور تدوین راهکار و چشم‌انداز، تعامل برگزاری نمایشگاه‌های مشترک بین دانشگاه‌ها و تعامل با پیشکسوتان صنایع‌دستی، فراهم کردن فضایی برای تعامل با دانشجویان سایر استان‌ها و ایجاد هم‌افزایی از جمله موارد مطرح شده از سوی مهناز حیدری دانشجوی دانشگاه الزهرا بود.

در نشست وزیر میراث‌فرهنگی با دانشجویان چه گذشت؟/ از تشکیل شورای راهبردی دانشجویی در وزارت میراث‌فرهنگی تا تخصیص اعتبار برای احیای صنایع‌دستی فراموش شده

ضرورت برگزاری نمایشگاه‌های دائمی و مقطعی

محسن کرمی به نمایندگی از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس به سخنرانی پرداخت و برگزاری این نشست تعاملی را در راستای رشد و شکوفایی صنایع‌دستی و هنرهای‌اسلامی مفید دانست.

حمایت از حوزه پژوهش‌ و در دسترس قراردادن منابع و اشیای موزه‌ای، ایجاد انجمن دانشجویی به‌عنوان میانجی میان دانشگاه و وزارت میراث‌فرهنگی، به کار گرفتن پژوهش‌های دانشجویان و اساتید در سیاست‌گذاری‌های کلان از تقاضاهای مطرح شده از سوی این دانشجو بود.

تجهیز کارگاه‌ها، راه‌اندازی استارت‌آپ‌ دانشجویان صنایع‌دستی به‌منظور ورود به بازار کار و برگزاری نمایشگاه‌های دائمی و مقطعی از سوی مهدی نقاشیان دانشجوی دانشگاه پیام نور مطرح شد.

در نشست وزیر میراث‌فرهنگی با دانشجویان چه گذشت؟/ از تشکیل شورای راهبردی دانشجویی در وزارت میراث‌فرهنگی تا تخصیص اعتبار برای احیای صنایع‌دستی فراموش شده

محمدرضا وحیدزاده دانشجوی دانشگاه شاهد با اشاره به وجود زمینه‌های مشترک با وزارت میراث‌فرهنگی در مسائل مربوط به هنر انقلاب اسلامی بر اهمیت ارتباط دانشگاه با عرصه صنعت و تولید و تبدیل هنر به وجه کاربردی تاکید کرد.

تشکیل شورای راهبردی دانشجویی در وزارت میراث فرهنگی

در ادامه مجری برنامه از راه اندازی شورای راهبردی دانشجویی به منظور طرح دغدغه ها، تبادل و هم افزایی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خبر داد.

در نشست وزیر میراث‌فرهنگی با دانشجویان چه گذشت؟/ از تشکیل شورای راهبردی دانشجویی در وزارت میراث‌فرهنگی تا تخصیص اعتبار برای احیای صنایع‌دستی فراموش شده

تخصیص اعتبار برای احیای صنایع‌دستی فراموش شده

حمایت از دانشجویان برای معرفی آثارشان به گردشگران داخلی و خارجی در راستای اشتغالزایی دانشجویان و فارغ‌التحصیل، استفاده از ظرفیت دانشجویان صنایع‌دستی برای شرکت در جشنواره صنایع‌دستی، حمایت از دانشگاه و تخصیص اعتبار برای احیای صنایع‌دستی فراموش شده و پژوهش و ایجاد نمایشگاه های دائمی صنایع‌دستی در مقاصد گردشگری نیز از سوی نماینده دانشجویان دانشگاه علم و فرهنگ مطرح شد.

حورا عمادی نماینده دانشگاه سوره بر شناساندن وسیع ظرفیت‌های صنایع‌دستی در سطح ملی و بین‌المللی و عرضه آثار صنایع‌دستی در نمایشگاه‌های بین‌المللی و سفارتخانه‌ها تاکید کرد. امضای تفاهم‌نامه با دستگاه‌هایی مانند وزارت صمت به منظور در اختیار گذاشتن دورریزهای سایر صنایع به‌عنوان مواد اولیه دیگر نکته مورد اشاره این دانشجو بود.

علی جنداللهی نماینده دانشگاه استاد محمود فرشچیان با تشکر از برگزاری این نشست و آشتی بین وزارتخانه‌ و دانشگاه‌ها حمایت از احیای نظام استادشاگردی به صورت عملی و کاربردی را که از اهداف این دانشگاه محسوب می‌شود، مورد تاکید قرار داد.

نازنین ویلان‌پور دانش‌آموز طراحی فرش هنرستان سرمد منطقه پیشوا با اشاره به وجود نداشتن تجهیزات کافی و دارهای قالی به تعداد دانش‌آموزان در کارگاه‌های این مدرسه همچنین وجود نداشتن منابع تخصصی و امکان ادامه تحصیل در این رشته تحصیلی، درخواست‌ کرد در کنار دانشجویان صنایع‌دستی به دغدغه‌ها و نیازهای دانش‌آموزان هنر نیز توجه شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402091901004
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha